AT om diabetes og folkesundhed

  • STX 1.g
  • AT (Biologi A, Idræt B)
  • Ingen givet
  • 5
  • 1465
  • PDF

AT om diabetes og folkesundhed

AT om Biologi A og Idræt B om diabetes og folkesundhed

Overordnet problemformulering
Redegøre for hvordan kost og motion i dag bruges i både forebyggelse og behandling af diabetes type-2 (herunder inddrage det eksperimentelle arbejde).
Gør rede for hvordan man behandler diabetes type-1 i dag og undersøg hvordan sygdommen forventes at kunne behandles i fremtiden.

Problemstillinger til biologi
Hvorfor bliver muskelcellerne insulinresistente?
Hvordan spiller kost og motion ind på behandling af diabetes type-2 og hvordan behandles diabetes type-1?
Hvilken udvikling forventes fremover for sygdommen diabetes?

Problemstillinger til idræt
Hvordan har unges idrætsvaner ændret sig siden 1970'erne?
Hvorfor vælger flere og flere at gå i fitness centre frem for i idrætsforeninger?
Hvilken betydning vil motion fremover få for udviklingen af diabetes type-2?

Studienets kommentar

OBS! Ikke en synopsis.

Indhold

Overordnet problemformulering
Problemstillinger til biologi
Problemstillinger til idræt
Svar på problemformulering

Uddrag

Svar på problemformulering
• Gør rede for hvordan man behandler diabetes type-1 i dag og undersøg hvordan sygdommen forventes at kunne behandles i fremtiden.
Man behandler type-1 diabetes ved hjælp af, at man øger insulinmængden så blodsukkeret er på et normalt niveau.
En diabetiker skal selv tage ansvar for sin behandling, det opnås ved at man får noget undervisning og erfaring inden for det. Undervisningen går ud på at man lærer om insulinbehandling. Undervisningen sker på nogle specielle skoler, der kaldes diabetesskoler. Man lærer også, at man som diabetiker skal skrive dagbog, hvor man skriver de blodsukkerværdier ned, som man har taget i løbet af dagen. I og med at man ... Køb adgang for at læse mere

AT om diabetes og folkesundhed

[6]
Bedømmelser
  • 08-02-2011
    Rigtig god. Det var virkelig brugbar, og hjalp mig virkelig til at forstå formålet i opgaven :).
  • 28-02-2012
    Givet af Studerende på 9. år
    Rigtig god, god inspiration til egen opgave. Tak
  • 30-04-2012
    ok.......................................
  • 03-11-2011
    Givet af 3.g'er på STX
    god god god og atter god