Cola-markedet

  • HHX 1. år
  • Afsætning B
  • 12
  • 26
  • 6000
  • PDF

Cola-markedet

En omfattende analyse af Cola-markedet på landsplan.

Herunder benyttes bl.a. begreber såsom:

- PEST-analyse.
- Købsadfærd på konsumentmarkedet.
- Købsadfærd på producentmarkedet.
- Konkurrentanalyse
- Brancheanalyse.
- Konkurrencemæssige position.

Uddrag

Opgave 1.

 PEST – analyse

• Political (politik og lovgivning).
- De danske cola producenter er begyndt at sætte pant på alle deres flasker, for at skåne naturen og miljøet for affaldet i naturen. Dette betegnes som politisk, fordi det har noget at gøre med det samfund vi lever i. Cola producenterne i Danmark, har selvfølgelig også nogle love de skal overholde i forhold til markedsføringen af deres produkter. De må bl.a. Ikke angive urigtige eller vildledende oplysninger om deres produkter. De skal også opfylde kravet om god markedsføringsskik. Det vil sige, at de skal overholde alle love i markedsføringsloven.


• Economical (økonomisk og demografisk)
- Da vi er i en finanskrise, kan vi ikke udelukke, at den har haft en negativ virkning på salget af colaer i Danmark, såvel som i udlandet. Men man kan også vende den om og sige, at folk måske så prioriterer anderledes, hvilket så vil sige at folk som måske er vant til at drikke meget cola, stadig køber meget cola på trods af finanskrisen. Så skærer de ned på andre goder, fordi de simpelthen er blevet afhængige af cola, som fx cigaretter. Men som vi ser det er cola ikke en vare der er i fare i forhold til penge, da en cola ikke udgør det helt store snit i en gennemsnitsdanskers budget... Køb adgang for at læse mere

Cola-markedet

[10]
Bedømmelser
  • 10-02-2011
    Der kunne godt have været en beskrivelse af hver opgave, så man er helt med på hvad der laves i opgaven. Men rigtig fin.
  • 22-01-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    En rigtig god opgave, med masser af inspiration som jeg kunne bruge!!!!!!!! :-D
  • 09-12-2013
    God opgave :-) kan godt anbefales
  • 10-03-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    godddddddddddiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii