Analyse

”Klods-Hans” er et eventyr, som er skrevet af H.C. Andersen. På de følgende sider finder du en grundig analyse af ”Klods-Hans”. Her kommer vi grundigt omkring alle de væsentlige punkter, der normalt er med i en eventyranalyse, og som især er relevante at se på i analyser af H.C. Andersens eventyr.

I ”Klods-Hans” møder vi flere forskellige personer. Vi følger primært Klods-Hans og de to brødre. I analysen fokuserer vi især på Klods-Hans, som er meget ligefrem og fuld af gåpåmod. Vi gennemgår, hvordan Klods-Hans og de to brødre er hinandens modsætninger, og hvilken funktion Klods-Hans har for temaet om det oprørske og usnobbede.

Det centrale miljø i ”Klods-Hans” er præget af snobberi. Vi analyserer, hvilken virkning det har, at miljøet er en blanding mellem et landligt miljø og et eventyrmiljø. Derudover forklarer vi, hvilken virkning det har, at miljøet bliver beskrevet kritisk.

Den sproglige stil er præget af en eventyrtone. Den tone undersøger vi nærmere i analysen af eventyrets sprog og symboler. Vi gennemgår også, hvilken virkning det har, at den sproglige stil er ironisk. Desuden analyserer vi, hvilken symbolsk betydning kragen, træskoen og pludderet kan tænkes at have. Endeligt kommer vi ind på, hvilken særlig betydning titlen har.

Fortælleren i ”Klods-Hans” er en alvidende tredjepersonsfortæller, der er kendetegnet af at være en drillepind. Vi gennemgår virkningen af de forskellige fortælletekniske virkemidler i teksten. Vi kommer desuden ind på, hvilken virkning det har, at fortælleren fremstiller Klods-Hans med sympati.

Eventyrets komposition følger både hjemme-ude-hjem-modellen og berettermodellen. Vi forklarer, hvilken virkning det har, at Klods-Hans klarer en række prøvelser på sin vej hen til prinsessen. Vi analyserer også begyndelsen og slutningen på eventyret.

”Klods-Hans” har en del klassiske eventyrtræk og en del af kunsteventyrets kendetegn. Dem gennemgår vi på den næstsidste side i analysen. På den sidste side forklarer vi, hvilken virkning det har, når vi analyserer ”Klods-Hans” med brug af aktantmodellen.

Vi indleder analysen med at stille en række arbejdsspørgsmål til ”Klods-Hans”. Vi anbefaler dig at læse spørgsmålene og selv forsøge at besvare dem, inden du læser vores besvarelse af spørgsmålene. Når du selv har prøvet at svare på arbejdsspørgsmålene, kan du læse vores svar. På den måde kan du også se, hvordan en indgående analyse og fortolkning af et eventyr kan se ud.

Det er dog vigtigt at huske på, at vores analyse ikke er udtømmende. Hvis der er spændende detaljer i teksten, du selv har lagt mærke til, men som vi ikke kommer ind på i analysen, kan de stadig være relevante at tage med, når du skal præsentere din egen analyse.

Det betyder, at du både kan bruge analysehjælpen her, hvis du skal forberede dig til almindelig undervisning eller til mundtlig eksamen. Du kan også have glæde af analysehjælpen, hvis du skal skrive opgave om ”Klods-Hans”.

Se også vores webbog med forslag til, hvordan du bedst kan analysere H.C. Andersens eventyr:

H.C. Andersens eventyr

Bliv klogere på H.C. Andersens liv og forfatterskab, eventyrgenren, romantikken, fortælleteknik og sprog, komposition og eventyrtræk, temaer og motiver, personer og miljø, fortolkning perspektivering og meget mere.