Skole

Her får du hjælpe til at analysere og fortolke Klaus Rifbjergs digt “Skole”.

Resumé

I det sjette digt fra ”Under vejr med mig selv” beskriver det lyriske jeg skolen. I første strofe ser vi, at han er et mindre barn, som sammen med sine klassekammerater kan fryde sig voldsomt over, at den ellers så skrappe lærerinde forgæves forsøger at skjule, at hun har slået en prut.

I anden strofe beskrives ironisk en overvældende duft af æggemadder, som rejser sig i spisefrikvarteret fra børnenes madpakker. Her glemmer børnene alt om lærdom og tænker kun på maden. 

I strofe 3 laves en sjov modstilling. Skolebørnene er små mænd, som tisser i skolegården. Det gør de for ikke at tisse i bukserne som små drenge. 

Strofe 4 kommer ind på det bedste og værste ved skolen. Det lyriske jeg er begejstret over at lære nye ord, men kan samtidigt også hurtigt bryde sammen i gråd.

Strofe 5 handler om børnenes vilde leg og slåskampe i skolegården. Hvis de bliver beskidte af det, afstraffer læreren dem med lussinger.

Den sidste strofe handler om hjemturen fra skolen, hvor lærdommen er reduceret til bøger, der klasker mod børnenes ender i skoletaskerne.

Ordforklaringer

gedulgt: skjult

rumpedaskere: slangord for gammeldags skoletasker, som hang ned over børnenes numser.

underskolen: gammel betegnelse for 1.-5. klasse.

Analyse

Her ser på de centrale elementer i analysen af digtet.

Komposition

”Skole” er som de øvrige digte i samlingen skrevet i en fri og modernistisk form. Digtets seks strofer er af forskellig længde og uden fast rytme eller enderim. Stroferne var...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind