Perspektivering

Dannelse og identitet er typiske temaer i H.C. Andersens eventyr

H.C. Andersens eventyr forholder sig ofte til samtidens borgerlige dannelsesideal. Eventyrene er ofte bygget op omkring hjemme-ude-hjemme-strukturen. Hovedpersonen bliver revet ud af sine trygge, hjemlige rammer. Personen må gennemgå en dannelsesproces ude i verden for at finde sin identitet og sin plads i samfundet. Lykkes det, kan hovedpersonen vende ”hjem” og etablere en ny orden i sin tilværelse. Lykkes det ikke, går personen til grunde. 

I mange af Andersens eventyr ender slutning et sted midt i mellem. Det er også tilfældet i ”Tepotten”. Den bliver revet ud af sit borgerlige hjem og må danne sig en ny identitet som tepotte. Den føler sig meget mere tilpas i sin nye tilværelse, ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind