[0]

Sprog og karakter­fremstilling

Dette er vores opgavehjælp til den reflekterende artikel om sprog og karakterfremstilling. Opgaven stammer fra eksamen i skriftlig Dansk på STX d. 14. august 2023, hvor den var opgave 5. 

Du får grundig hjælp til at reflektere over, hvordan brug af sproglige markører kan anvendes i fremstillingen af karakterer i fiktive tekster. Du finder også vejledning og idéer til, hvordan du kan bruge de vedlagte tekster i din opgave. Desuden har vi en række arbejdsspørgsmål, som kan sætte dig i gang med arbejdet med teksterne.

Sådan bruger du opgavehjælpen: Opgavehjælp til dansk.

Opgavehjælpens indhold:

 

Her kan du læse opgaveformuleringen til eksamensopgaven

Skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger, hvordan brug af sproglige markører kan anvendes i fremstillingen af karakterer i fiktive tekster. I din artikel skal du inddrage SKAM – fra en sproglig vinkel (tekst 5a), og gå i dybden med mindst ét af de tre tekstuddrag Erasmus Montanus (tekst 5b), Gittes monolog om frihed (tekst 5c) og Ghettoguide (tekst 5d).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

  • at reflektere over, hvordan brug af sproglige markører kan anvendes i fremstillingen af karakterer i fiktive tekster. Du kan i dine refleksioner fx komme ind på dialekt, etnolekt, sociale tilhørsforhold, identitet, stereotyper og fordomme. Du skal inddrage en eller flere pointer fra SKAM – fra en sproglig vinkel (tekst 5a).
  • at inddrage mindst ét af de tre tekstuddrag Erasmus Montanus (tekst 5b), Gittes monolog om frihed (tekst 5c) og Ghettoguide (tekst 5d) som eksempel på karakterfremstilling gennem sproglige markører. Du må gerne inddrage ét eller flere andre eksempler.
  • at skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig til både emnet og til din egen tanke- og skriveproces.

Uddrag fra opgavehjælpen:

Hvordan kan sproglige markører være med til at fremstille karakterers særlige identitet og tilhørsforhold?

Quist peger på, at SKAM bl.a. bruger Evas dialekt til at fremstille hende som en outsider i forhold til de andre elever på gymnasiet i Oslo:

For eksempel høres Evas position som tilflytter til Oslo på hendes bergenske dialekt der selv for et utrænet dansk øre kan genkendes på sine ka i stedet for hva. Den sproglige forskel mellem Eva og de andre bliver […] symbol på selve det at være anderledes. Sproget understreger at Eva er ny, uanset hvor umage hun gør sig for at passe ind. (l. 11-15)

Dialekten bliver altså et ydre tegn på Evas indre følelse af, at hun ikke passer naturligt ind i fællesskabet i ungdomsgruppen. 

Til undersøgelse og refleksion

I din opgave kan du f.eks. reflektere over, hvordan sproglige markører kan være med til at fremstille karakterer med en særlig identitet og tilhørsforhold. 

En overvejelse kunne være, om en anderledes dialekt kan være en genvej til at få en karakter til at skille sig ud fra sit miljø? Når en person taler anderledes end de andre personer i en fiktiv tekst, bliver vi opmærksomme på, at personen kommer fra en anden baggrund end de andre. Det kan formidle, at personen i en eller anden grad står ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Sprog og karakterfremstilling

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.