Analyse

På de næste sider får du hjælp til at analysere Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020. Vi har især fokus på, hvordan virkemidlerne bærer talerens intention og forsøg på at overbevise modtageren. Først får du dog nogle arbejdsspørgsmål, som kan hjælpe dig godt i gang med analysen.

Hvis du har brug for mere hjælp til at arbejde med talen, kan du tage et kig på vores vejledning til taleanalyse. 

Analyse af tale

Her finder du vores analysemodel til taler i danskfaget. En taleanalyse består i at lave det, man kalder en retorisk analyse af en tale og dens virkemidler for at se, om afsenderen lykkes med sin tale og overbeviser sin modtager.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:

Modtagere

Sofie Linde taler til forskellige grupper af modtagereLinde taler bl.a. til publikummet i Operaen, der består af komikere og andre kendisser fra mediebranchen. Der er formentlig mange blandt publikum, som er bekendte med de problemer i mediebranchen, som Linde taler om. Linde sætter ord på noget, som mange af dem allerede ved, men få tør at sige højt. 

Tv-publikummet til prisuddelingen er formentlig mindre bekendte med problemerne. De er også i høj grad yngre mennesker, som ikke er en del af den branche, Linde beskriver. 

Talen nåede dog et publikum, som er langt bredere end de typiske seere til Zulu Comedy Award. Den blev nemlig delt på sociale medier og diskuteret i seriøse nyhedsprogrammer. 

Endelig henvender talen sig også direkte til én specifik modtager, nemlig den mediechef, som krænkede Sofie Linde, da hun var 18 år gammel. Der sættes dog ikke navn på, hvem det er.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind