Buddhisme og kristendom

På de følgende sider sammenligner vi buddhismen med kristendommen. Vi dækker følgende emner:

Vær opmærksom på, at vi tager udgangspunkt i overordnede fællestræk ved buddhismen og evangelisk-luthersk kristendom som i folkekikren

Uddrag fra sammenligningen af buddhismen og kristendommen:

Frelse i kristendommen: Frelse sker af Guds nåde alene

I kristendommen er frelsen at undgå evig fortabelse på grund af arvesynden, som gør at mennesket har en syndig natur og ikke kan blive syndfri af egen kraft. Fortabelsen eller helvede beskrives som et evigt pinested, mens frelsen er et evigt liv i Guds nærvær.

Frelse i kristendommen opnås ved at bekende, at Jesus Kristus er Guds søn og tro på, at Jesus blev straffet for menneskets synd ved sin død og opstandelse. I kristendommen spiller menneskets handlinger ingen afgørende rolle for muligheden for at opnå frelse. Troen på Jesus Kristus er den afgørende betingelse. Den kristne dåb er en betingelse for at blive medlem af den kristne kirke, men dåben frelser ikke i sig selv, og er derfor heller ikke nødvendigvis en betingelse for frelse. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at det også er Gud, der gør mennesket i stand til at tro ved at Helligånden åbner menneskets hjerte for Gud.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind