Synspunkter

Her ser vi på Lars Holmgaard Christensens synspunkter i artiklen ”Ondskaben stortrives på Facebook”. Vi fokuserer særligt på de synspunkter, som er relevante for emnet om debatkulturen på de sociale medier.

Tonen er hård på de sociale medier

Ifølge Lars Holmgaard Christensen er tonen på de sociale medier blevet meget hård og personrettet. Som social mediebruger må man leve med den hårde tone. At tonen er hård og ondartet er noget, vi som brugere af de sociale medier efterhånden har accepteret.

Vi har vænnet os til, at diskussioner i samfundet, som de udspiller sig på sociale medier, handler om at svine hinanden til […]

Som bruger af sociale medier skal man ikke træde meget ved siden af, før man risikerer at ende i en shitstorm, hvor man bliver svinet til med hårde ord. Man kan ende i en shitstorm efter et øjebliks ubetænksomhed.  Her er det ikke de bedste modargumenter, der vinder, men derimod de hårdeste ord og mest personlige angreb.

Folk bliver væk fra debatten

I dag er der mange, som fravælger at deltage i debatten pga. tonen. Den er blevet så hård, at man hellere vil blive væk fra debatten end risikere at blive svinet til.

[…] det virker, som om ytringsfriheden, som skal sikre, at vi som samfundsmedlemmer kan ytre os og blive hørt, er kammet over i det stik modsatte: at ingen længere kan komme til orde, og at tavshed er blevet det nye sort.

Det er et problem, at folk forsvinder fra debatten, for vi risikerer, at hele debatten uddør.

Fornuften er forsvundet

På de sociale medier er de fornuftige argumenter forsvundet fra debatten, mener skribenten. Der handler kommentarerne ofte om at skabe og tilslutte sig et fællesskab omkring bestemte holdninger i stedet for at lytte til ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind