Argumentation og appelformer
Her kan du få hjælp til at analysere og karakterisere argumentationen i ”Nå, nok om mig, hvad med dig; hvad synes du om mig?”. Vi tager udgangspunkt i appelformerne logos, etos og patos.
Når der appelleres til logos, etos og patos, virker det overbevisende på modtagerne. Derfor er en analyse ud fra appelformer også en analyse af argumentationen.
Logos – taler til modtagernes fornuft
Hendricks taler til modtagernes fornuft. Det gør han ved at sørge for, at de selv kan indse, at han har ret. Det kaldes appel til logos.
Årsagssammenhænge
Hendricks taler blandt andet til fornuften ved at skabe en tydelig sammenhæng mellem årsag og virkning.
I hele fremstillingen af ’online-mig’ leveres, hvad jeg regner med, at andre kunne finde spændende om mig. Men så er det jo ikke mig længere. Det er højst min idé om, hvad andre antagelig synes om mig
Årsagssammenhængen er: Når vi tænker på, hvad andre vil kunne lide (årsag), er vi ikke os selv (virkning). I citatet er det især formuleringen ”men så”, der viser årsagssammenhængen. Modtagerne overbevises her om en af Hendricks’ vigtigste pointer, nemlig at vi ikke er os selv på sociale medier.
Sammenligning mellem sociale medier og en markedsplads
Hendricks taler også til fornuften, når han sammenligner de sociale medier med en markedsplads.
En hel buket af de ofte anvendte gestus på sociale medier er blot en anden møntfod, der […] overføres fra en social markedsplads ...