Analyse

På de næste sider får du hjælp til at analysere “Lysets Engel gaaer med Glands”. Digtet er skrevet af B.S. Ingeman og udkom i 1837 i Morgensange for Børn.

Vi har fokus på følgende punkter i analysehjælpen:

du kan bruge vejledningen til digtanalyse, hvis du har brug for mere hjælp i dit arbejde med digtet. Vejledningen giver dig en systematisk fremgangsmåde med grundige forklaringer.

Digtanalyse

Denne analysemodel er tænkt som en hjælp til dig, der skal analysere et digt. Den kan bruges som inspiration til analyse og fortolkning af alle typer af digte, og den er god at benytte både til lektier, opgaveskrivning og eksamen.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:

Digtet er fortalt af et lyrisk jeg

"Lysets Engel gaaer med Glands" er fortalt af et lyrisk jeg. Det lyriske jeg er dog ikke særligt tydeligt i den første del af digtet. Her lyder det snarere, som om det er fortalt af en tredjepersonsfortæller:

Lysets Engel gaaer med Glands
Gjennem Himmelporte.
For Guds Engels Straalekrands
Flygter alle Nattens Skygger sorte.

Det lyriske jeg siger ikke ”jeg” på noget tidspunkt i digtet. Men jeget viser sig alligevel i strofe fire og fem som en del af det kollektive ”Os”:

Os han ogsaa favne vil
Englen i det Høie;
Os han ogsaa smiler til
Englen med Guds Himmelglands i Øie.

Det lyriske jeg regner altså sig selv med blandt de fattige, som også er omfattet af Guds kærlighed. Jeget regner sig endda med i koret, der synger digtet som morgensang:

I hvert Solglimt Gud er nær
Og vor glade Morgensang fornemmer.

Det er ordet ”vor”, altså ’vores’, som gør jeget til en del af koret, der synger sangen. Det har en pædagogisk funktion. Hver eneste person, som læser digtet eller synger sangen, skal forstå, at de også er omfattet af Guds kærlighed. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind