Forstå opgaveformuleringen og find din vinkel

Som det første i din arbejdsproces er det vigtigt at nærlæse opgaveformuleringen, så du ved, hvad din reflekterende artikel skal handle om, og hvad kravene er til den. Her hjælper vi dig med at forstå opgaveformuleringen og finde en vinkel til at gøre din opgave skarpere.

Opgaveformulering

Skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger forskellige syn på, hvad skønlitteratur kan.

I din artikel skal du bl.a. inddrage Litteratur er en pokkers effektiv social aktør (tekst 5a) og mindst et af tekstuddragene Dansk litteraturs skyggeminister vil tale mere om røvhullet (tekst 5b) og Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur (tekst 5c).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

  • At reflektere over, hvilken betydning skønlitteratur kan have for samfundet og for den enkelte. Inddrag et eller flere synspunkter fra ”Litteratur er en pokkers effektiv social aktør” (tekst 5a). Du kan fx komme ind på genrer og genretræk, forskellige perioders litteratursyn og forholdet mellem virkelighed og fiktion.
  • At inddrage konkrete eksempler på skønlitteratur og mindst én af teksterne Dansk litteraturs skyggeminister vil tale mere om røvhullet (tekst 5b) og Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur (tekst 5c).
  • At skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig til både emnet og til din egen tanke- og skriveproces.

Sådan skal opgaveformuleringen forstås

Opgaveformuleringen forklarer om emnet og de tekster, du skal bruge i opgaven. Den hjælper dig også ved at give nogle idéer til fokuspunkter, du kan komme ind på.

Emnet for din reflekterende artikel er litteratursyn. Litteratursyn betyder her ‘litteraturopfattelse’, dvs. måden vi opfatter og vurderer litteratur på. I begyndelsen af op...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind