[0]

Klumme i folkeskolen

Her får du hjælp til at skrive en klumme i folkeskolen. Klummen er en af de genrer, du kan møde ved afgangsprøven i skriftlig Dansk i 9. og 10. klasse. Vores trin for trin vejledning viser dig, hvordan du forberede og bygge din klumme op. Med denne trin for trin vejledning får du hjælp til alle faser i arbejdet.

Du får også to konkrete eksempler på klummer. Eksemplerne viser dig, hvordan du kan bygge en klumme op på en god måde. Vi forklarer undervejs i eksemplerne, hvilke tanker vi har gjort os om opbygningen og indholdet. Ved at læse vores forklaringer, bliver du klædt godt på til selv at skrive en klumme til eksamen.

Hvad er en klumme?

Klummen er en genre, der tilhører genrekategorierne opinion og refleksion. Ofte tager teksten udgangspunkt i en personlig oplevelse eller iagttagelse, som læseren kan genkende sig selv i. Dette skal bruges til at reflektere mere generelt eller til at argumentere for bestemte holdninger.

Når du skriver, skal du være tydeligt til stede i teksten, som skal have både skarphed, personlighed og stærke holdninger. Dit mål er at gøre læseren lidt klogere og åbne læserens øjne for nye synspunkter og vinkler.

Klummen er en genre, som du kan møde uden for skolen. Den findes bl.a. i aviser, magasiner og på nettet.

Her kan du læse et uddrag fra vejledningen:

Sproget er vigtigt, hvis din klumme skal være interessant og ramme modtageren. Hvis du skriver tørt og kedeligt, gider ingen læse din klumme. 

Brug derfor et varieret sprog, hvor du ikke formulerer dig på samme måde hele tiden, men prøver at veksle lidt. Et varieret sprog fanger din læsers opmærksomhed. Brug ikke de samme ord og formuleringer igen og igen. Du kan med fordel bruge synonymordbogen i Word. Men vær sikker på, at du kender synonymets betydning, hvis du bruger det.

Du bør også bruge et kreativt sprog. Det kan du gøre ved at bruge sproglige billeder, interessante sammenligninger eller modsætninger. Fx kan du skrive “hans argumenter styrter sammen” i stedet for “hans argumenter er dårlige”. Eller du kan skrive “forventningerne til unge er et fængsel, de ikke kan flygte fra” i stedet for, at “unge er udsat for store forventninger”.  

Her er et eksempel på  kreativt sprog, hvor skribenten viser et trist og mennesketomt Danmark. Det minder næsten om scener fra en zombiefilm:

Halloween blev en begivenhedsløs fornøjelse uden børn, der raslede. Der var også mennesketomt i resten af landets forsamlingssteder. Koncertsalene var døvende stille, og der lød ingen plask i svømmehallerne. Butiksdørene var afspærret med rullegitre, og der var ingen bolde, der hoppede på gulvet i idrætshallerne. På skolerne var der ingen lærere og ingen børn. Skolebygningerne mindede om spøgelsesbyer, fordi de var tomme for leg og støj. Det eneste livstegn, der stadig var tilbage i bygningerne, var lyden af IKEA-urene, der tikkede uforstyrret inde i klasseværelserne.   

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Klumme i folkeskolen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.