Du lytter til vores redaktører Birgitte (cand.mag i Dansk og Engelsk) og Michael (cand.mag i Dansk og Filosofi). Signe er vært.
Vi skal tale om "Jeg ringer fordi", som er en novelle af Thomas Korsgaard fra år 2019. Og det er Michael og Birgitte, som er redaktører i Dansk, som jeg har med til at tale om novellen. Birgitte, kan du starte med lige at introducere os for novellen?
Ja, det er jo en novelle, der på alle måder bekræfter vores fordomme om telefonsælgere. Det, den viser, er, at de virkelig er fanden selv. Jeg vil ikke give det store referat af den, fordi den er ret ligetil. Men hvis jeg skal sige noget om kompositionen, der har den også en ret klassisk novelleopbygning. Den starter på den måde, der hedder in medias res, altså vi går lige på, hvor der står:
Thomas vipper mikrofonen op for at klø sig på hagen, da en ny stemme lyder i den anden ende af røret. Han skynder sig at trække den ned foran munden igen og finder med pegefingeren det rigtige sted på det laminerede dialogforslag.
”Jeg ringer fra Topdanmark Forsikring,” begynder han...
Så i løbet af meget få linjer kan vi allerede afkode, at vi er på et callcenter, hvor ham her Thomas arbejder for et forsikringsselskab, så han er sælger. Så sker der jo ting og sager i løbet af novellen. For det er klart, når man er ansat som sælger, så er man også nødt til at lave nogle salg, for ellers er man ikke ret meget værd. Det er lige præcis Thomas' problem, og på et tidspunkt er hans meget unge chef Mickey ved at lægge pres på ham og siger:
”Hvornår var det, du sidst fik booket et møde?”
”Det kan jeg ikke huske,” siger Thomas.
”Så kan jeg fortælle dig det. Det er lige præcis to måneder siden. Du skal være glad for, at vi har beholdt dig så længe med det tempo.”
Så han får kniven for struben på et relativt tidligt tidspunkt i fortællingen, og det er også med til at forklare hans adfærd, hvorfor han måske bliver mere og mere aggressiv, kan man næsten kalde det, overfor kunderne. I hvert fald mere og mere pågående...