Analysemodel

Sådan bruger du analysemodellen

I denne analysemodel kan du få hjælp til at analysere fortællende journalistik. Modellen er skrevet til at hjælpe dig i gang, hvis du er i tvivl om, hvor du skal begynde. Vi gennemgår trin for trin de punkter, som du typisk vil have brug for at komme omkring, når du arbejder med fortællende journalistik.

Hvis du senere får så godt styr på teksten, at du ikke længere har brug for analysemodellen, kan du blot forlade modellen igen og hoppe videre til de dele af vejledningen, som kan hjælpe dig.

Trin 1: Genre og kommunikationssituation

Først og fremmest skal du overveje, om din tekst tilhører en bestemt undergenre af fortællende journalistik. Det kunne fx være reportage, feature, New Journalism eller gonzo. Den mest udbredte fortællende genre er reportagen, som typisk involverer dækning af en konkret sag eller begivenhed og har visse fællestræk med andre typer nyhedsjournalistik. Du kan dog opleve fortællende tekster, som har mere fokus på at lade modtagerne leve sig ind i en bestemt livssituation eller forstå en bestemt samfundsgruppe (fx feature). Den specifikke undergenre er nyttig at være opmærksom på, da det kan påvirke, hvad du skal kigge efter i din analyse.

Du bør også bruge lidt tid på at undersøge kommunikationssituationen. Her kan det...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind