Opgaven om følelser og identitetsdannelse fra eksamen i Dansk A på HF den 11. august 2021 tager udgangspunkt i ”Le Freak” af Tine Høeg. Novellen beskriver i en atypisk komposition med skiftende fortællersynsvinkler, hvordan tre unge menneskers selvopfattelse og identitetsdannelse bliver udfordret under en kollegiefest.
I analysen får du hjælp til at komme i dybden med komposition og fortællerforhold understøtter personernes selvopfattelse og identitetsdannelse. Det er nemlig de fokuspunkter, som opgaveformuleringen beder dig fokusere særligt på. Endelig giver vi dig et bud på en fortolkning af teksten.
Hvis du har brug for mere hjælp til analysen, kan du læse vores analysemodel til noveller:
Kompositionen understreger, hvordan Anna og Storm kæmper med de samme problemer
Novellens komposition antyder også lighederne i de problemer, som de forskellige personer kæmper med. Det er især tydeligt i en situation, som først udspiller sig for Anna og siden gentager sig for Storm:
23:45
Anna kan ikke komme til at vaske hænder, der ligger opkast i håndvasken.
[…]
01:20
Storm kan ikke komme til at vaske hænder, der ligger opkast i håndvasken.
Beskrivelserne af de to situationer er identiske, kun navnene er anderledes. Det antyder, at Anna og Storms situationer spejler hinanden. Ikke kun ved håndvasken, men også i en bredere forstand.
De føler sig begge ubekvemme med deres krop, og de har begge svært ved at finde en rolle og identitet i fællesskabet. Anna føler sig forkert og udenfor, fordi hun har klædt sig ud. Storm klæder sig omvendt gerne ud, fordi udklædningen skjuler de bumser, der får ham til at føle sig forkert og udenfor.
Storm træner og opbygger sine muskler, fordi han gerne vil skabe sig en ny identitet. Han føler sig som et monster i negativ forstand, men han forsøger at skabe sig en identitet som et monster i en positiv forstand, altså som et imponerende muskelbundt.