Analyse

På de næste sider får du hjælp til at analysere ”Festen”. Filmen er instrueret af Thomas Vinterberg og udkom i 1998

Vi har fokus på følgende punkter i analysehjælpen:

Hvis du har behov for mere hjælp til at komme i gang med analysen på egen hånd, anbefaler vi, at du læser vores generelle vejledning til analyse af spillefilm:

Filmanalyse

Dette er Studienets model og vejledning til filmanalyse.

Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:

”Festen” var den første film, der blev optaget i overensstemmelse med det såkaldte dogmemanifest. Det var et regelsæt, som var udtænkt af en række danske filminstruktører, heriblandt Thomas Vinterberg og Lars von Trier, i 1995. 

I manifestet svor instruktørerne bl.a., at de i dogmefilmene ville undlade at bruge forskellige filmiske virkemidler. Tanken var at film skulle have fokus på deres fortællinger frem for på imponerende effekter og underholdende action.

Det mest genkendelige dogmevirkemiddel er det håndholdte kamera, som siden blevet et allestedsnærværende virkemiddel, også i mere traditionelle og polerede film. Men brugen af håndholdt kamera var radikal og nyskabende, da ”Festen” kom ud i 1998. 

Andre dogmeregler var, at alt skulle optages på location, som man siger, dvs. ikke i et filmstudie. Det var ikke tilladt at medbringe rekvisitter eller anden kunstig scenografi. Der måtte ikke bruges kunstigt lys eller lyd, som ikke er naturligt til stede i scenen. Instruktøren måtte ikke krediteres.

Fraværet af de gængse virkemidler gav dogmefilm som ”Festen” et mere råt og upoleret udtryk, som kan virke meget autentisk og tættere på virkeligheden end en pæn Hollywood-film. Selvom det selvfølgelig bare er endnu et kunstnerisk greb, som blot har en anden stil, end man var vant til.  

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind