Sproglige virkemidler

Der er mange eksempler på direkte henvendelse til modtageren

Talen "Sociale medier" indeholder rigtig mange eksempler på, at Lauritsen henvender sig direkte til modtageren som et ’du’. Et eksempel er her i begyndelsen:

Og på ethvert givent tidspunkt, hvor jeg findes her hos mig, findes du hos dig. Og det er akkurat lige så omfattende for dig at findes, som for mig.

Den direkte tiltale er et af de virkemidler, som gør talen mere vedkommende. Et andet eksempel er, at Lauritsen flere steder bruger bydeform, når hun henvender sig til modtagerne:

Supplér dine sociale medier med et digt.

Det giver en følelse af, at Lauritsen vil overbevise modtagerne om at gøre noget. Hun vil nærmere bestemt overbevise dem om at læse digte og anden litteratur som supplement til deres forbrug af sociale medier. Det er nok et budskab, der er relativt let at sælge til publikummet på en litteraturfestival. 

Der er mange gentagelser, som giver talen struktur

Lauritsen benytter sig at gentagelser, som giver talen struktur og understreger hendes hovedbudskab:

Supplér dine sociale medier med litteratur.

Sætningen gentages tre gange. Sidste gang er ”litteratur” dog udskiftet med ”et digt”. Lauritsens pointe er, at litteraturen kan noget, som de sociale medier...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind