Den, der lever stille

Her får du hjælp til at analysere, fortolke og perspektivere uddraget fra Leonora Christina Skovs roman Den, der lever stille (2018). Teksten indgik ved skriftlig eksamen i Dansk A på HHX den 20. maj 2019.

Opgaveformuleringen så således ud: 

Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af Den, der lever stille. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.

Først giver vi dig hjælp til at analysere tekstuddraget, derefter giver vi et bud på en samlet fortolkning. Til sidst får du nogle gode idéer til at perspektivere tekstuddraget til samtidens litteratur. Du kan sagtens bruge denne opgavehjælp, hvis du arbejder med teksten i anden sammenhæng.

Uddrag:

Her kan du læse et uddrag af opgavehjælpen.

Tema

Uddraget af Den, der lever stille giver os to handlinger på én gang. Der er den ydre handling om moderens død på et hospice, men der er også den indre handling om forholdet mellem mor og datter. På den måde kan vi sige, at fortællingen tematiserer et problemfyldt forhold mellem børn og forældre. 

Der sættes især fokus på, at forældre kan have en stor magt over deres børn, der varer hele livet. Selvom hovedpersonen har levet sit eget liv i og valgt at se bort fra moderens ønsker, så er det tydeligt, at hun har manglet accept og kærlighed fra begge forældre og stadigvæk er dybt præget af det. 

Uddraget viser os en frigørelseshistorie, som ender med, at datteren frigør sig fra moderens psykiske greb. Det sker i begge handlinger. Moderen vil dø i den ydre handling. I den indre handling har datteren samtidigt gennemgået en erkendelsesproces, som har frigjort hende fra moderens magt. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Den, der lever stille

[5]
Bedømmelser
  • 08-02-2021
    Givet af HF-elev på 2. år
  • 15-01-2021
    Givet af EUX-elev på 2. hovedforløb
  • 27-11-2020
    Givet af HTX-elev på 3. år
  • 19-11-2020
    Givet af HHX-elev på 3. år