Diskussion af synspunkterne

Her viser vi dig nogle eksempler på, hvad du kan medtage i en diskussion af synspunkterne i Sanne Søndergaards ”Drop nu det sludder om den feminiserede folkeskole”.

Kategorisering af børn

Sanne Søndergaard udtrykker i teksten, at det er en ”eksistentiel sandhed”, at der er forskel på børn. Alle drenge ligner ikke hinanden, og det gør alle piger heller ikke. Sanne Søndergaard stiller sig dermed skeptisk overfor idéen om, at drenge har én natur og piger en anden.

I den forbindelse kan du diskutere:

  • Er det vigtigt, at vi anskuer børnene som ligeværdige (uanset hvilket køn de har)?
  • Kan man tale om, at børn har forskellige ”naturer” (at piger altså er på én måde, og drenge er på én anden)?
  • Findes der nogle grundlæggende naturlige forskelle mellem drenge og piger (udover deres kroppe selvfølgelig)?

Det er de voksne, der er problemet

Det er ifølge Søndergaard især de voksne, der er skyld i, at børnene bliver kategoriseret. Vi placerer drengene i en ”drengekasse” og pigerne i en ”pigekasse”, hvilket er helt forkert.  

I forlængelse heraf kan du overveje:

  • Hvilken betydning har det for børn at blive kategoriseret?
  • Kan det eventuelt blive et problem for disse børn (ikke kun i folkeskolen, men også senere i livet)?
  • Hvad ville det betyde, hvis vi lærte børn at se køn på en anderledes og mere ”løs” måde (hvor drenge fx sagtens kan lege med Barbie og piger med brandbiler)?
  • Tror du, at børn ”forstår” køn på samme måde som vi voksne? Tænker de over,
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind