Argumentation

Her gennemgår vi nogle af de sproglige virkemidler og argumentationskneb, som Lars Holmgaard Christensen har benyttet sig af i artiklen ”’Build-A-Bear’-journalistik på Facebook?”…

...

Sproglige virkemidler

Her kan du se nogle af de sproglige virkemidler, som forfatteren tager i brug i artiklen:

Objektiv stil og tone

Artiklen ”Build-A-Bear – journalistik på Facebook” er skrevet i en objektiv stil og tone:

  • Christensen inddrager ikke sig selv med ord som ”jeg” og ”min”.
  • I stedet benytter han sig flere steder af passive vendinger:
    • Eksempel: ”Fra DR’s officielle sider på nettet hentes der allerede indhold, og der linkes til nyheder, som indgår på de sociale netværkssider”.
    • Eksempel: ”Nyheden forvandles derfor til et personligt udtryk (…)”.

Fagbegreber: Den objektive stil og tone tydeliggøres endvidere af, at Christensen har benytte…

...

Argumentationskneb

Vi giver dig her et bud på, hvilke argumentationskneb Christensen har benyttet sig af for at overbevise sine modtagere.

Generalisering

I ’”Build-A-Bear’—journalistik på Facebook?” har Lars Holmgaard Christensen flere steder brugt pronominet ”vi” som en samlet betegnelse for alle brugere af sociale medier.

Eksempel: ”(…) udover de ting, vi måske ikke er så stolte af, findes der en hel del materiale om os på nettet, som vi faktisk er meget stolte af. Det meste indhold er af en selviscenesættende karakter, og vi er ivrige efter at fortælle andre om os selv.”

  • Uden at læseren nødvendigvis bemærker det, tillægger Christensen her en egenskab hos alle brugere af sociale medier: Han skriver, at alle er ivrige efter at fortælle om sig selv.
  • Generaliseringen er her med til at give læseren det indtryk, at Christensens holdning deles af mange – og at der dermed må være noget…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind