[1]

Build-A-Bear - journalistik på Facebook

I denne webbog kan du få et overblik over synspunkter og argumentation i artiklen ”’Build-A-Bear’ - journalistik på Facebook?” af Lars Holmgaard Christensen. 

Studienets gennemgang af artiklen er hjælp til at kunne besvare opgave 2 fra den skriftlige eksamen i Dansk A på STX den 22. maj 2015 (med netadgang):

Journalistik på de sociale medier

Opgaven skal indeholde en redegørelse for synspunkterne og en karakteristik af argumentationsformen i teksten: "’Build-A-Bear’-journalistik på Facebook?"
Diskuter synspunkterne.
I denne opgave skal materiale fra internettet anvendes.

Præsentation af ’Build-A-Bear’ - journalistik på Facebook?

Skribent: Lars Holmgaard Christensen, Ph.d., Forskningschef i Sociale Medier ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Udgivelse: Dagbladet Information, d. 22. marts 2010

Teksttype (genre): Kronik

Hensigt med teksten: Lars Holmgaard Christensen vil med sin artikel pege på, at nyhedsformidling på de sociale medier kan være gavnligt for både nyheden i sig selv (den får nyt liv) og endda for demokratiet (da borgerne bliver engageret).

Ordliste

Vi giver dig her en liste over ord, der kan være lidt svære at forstå.

Halvfabrikata: Oprindeligt bruges ordet om forarbejdede råvarer, der er klar til at blive yderligere forarbejdet (eller ”forældet”). I denne forbindelse betyder det altså, at nyhederne bliver forarbejdet med kommentarer og diskussioner på de sociale medier, så de dermed bliver endnu bedre og mere relevante.

1984: En roman fra 1949 af den engelske forfatter George Orwell, hvor alle er underlagt overvågning af overmagten ”Big Brother”.

Selviscenesættende: Når man bevidst gør opmærksom på sig selv, så man kommer til at fremstå i et bestemt positivt lys: Man handler ud fra en forhåbning om, at nogen måske holder øje.

Whistle blower: En med en særlig viden, der gør opmærksom på noget problematisk, der har været skjult for offentligheden.

DR's røde lejesvende: En betegnelse som af og til bruges om DR’s journalister. Med denne betegnelse antydes det, at journalisterne på Danmarks Radio har en tendens til at vinkle deres historier, så seerne/lytterne får mere sympati med venstrefløjspolitikere end højrefløjspolitikere.

Oplevelsesøkonomi: En samfundstendens, hvor folk er mere og mere optagede af ting, de kan opleve, og i forlængelse heraf bruger flere penge på det.

Parasociale forhold: Når man har et særligt forhold til personer, der optræder i medierne. Eksempelvis når man på et eller andet plan kan føle, at personerne i ”Friends” bliver ens venner

Distribution: At få et produkt, i dette tilfælde nyheder, ud til modtageren.

Identitetsforvaltning: At styre sin identitet (nært knyttet til selviscenesættelse).

Autentisk: Noget, der virker ægte og ligger tæt på virkeligheden.

Borgerjournalistisk ideal: Ideal, som journalister kan stræbe efter. Det handler om, at nyhederne skal ligge tæt på borgernes hverdag.

Crowd Sourcing: Kan oversættes til at have publikum som en del af sin kilde.

Massemedierede: Noget, der er formidlet via massemedier. Massemedier er betegnelsen for de medier, der når ud til mange mennesker (et tv er eksempelvis et massemedie, mens din Facebook-profil ikke er det).

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Build-A-Bear - journalistik på Facebook

[1]
Bedømmelser
  • 16-06-2016
    Givet af 3.g'er på STX
    gav mig et 12-tal i skriftlig dansk