Filmiske virkemidler

En instruktør benytter sig altid af et sæt filmiske virkemidler, som skal hjælpe med at fortælle lige præcis den historie, han ønsker. De filmiske virkemidler er med til at fortælle historien og underbygge dens tema, og det er derfor vigtigt, at du fokuserer på, hvilke teknikker instruktøren har brugt. 

Kameraføring og kameraperspektiv 

Kameraføringen i en dokumentarfilm kan have betydning for den måde, seeren oplever de forskellige begivenheder og forstår de forskellige kilders udsagn. På trods af at ”Med døden til følge” er en såkaldt observerende dokumentar og dermed burde have et objektivt udtryk, bruger instruktøren alligevel kameraføringen til at lege med seerens sympati.

Normalperspektiv

I størstedelen af de udvalgte klip anvendes normalperspektiv, hvilket vil sige, at motivet filmes lige på:

  • Dette gælder fx i klippet med anklageren, Christian Schrøder, hvilket betyder, at seeren forholder sig objektivt og sagligt til det, han siger.
  • Også under mødet mellem Ronny og hans forsvarer er der filmet lige på de to, hvilket giver samme saglige syn på dét, der tales om.

Frøperspektiv

Man kan også filme et motiv nedefra, hvilket kaldes frøperspektiv. Dette bruges fx i dokumentaren, da forsvareren kører bil, og vi hører ham fortælle: ”...Udfordringen er selvfølgelig at få retten til at forstå, at det her var et uheld, som kun var et uheld...”

  • Ved at filme nogen i frøperspektiv kan man få personen til at virke overlegen og autoritær.
  • Ved at filme Ronnys forsvarer i denne position kan man altså argumentere for, at instruktøren giver ham mere autoritet end forsvareren...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind