[1]

Danmark - et cykelland

Her får du hjælp til at analysere, fortolke og vurdere kampagnefilmen "Danmark - et cykelland". Filmen har en spilletid på 2 min og 55 sekunder. Den er udgivet VisitDenmark i 2021 i forbindelse med lanceringen af det følgende års Tour de France, som havde henlagt de første tre etaper af løbet til Danmark.

"Danmark - et cykelland" forbinder den danske cykelkultur med verdens største cykelløb. Den er et svar på, hvorfor det er selvindlysende, at Tour de France skal til Danmark. Men filmen stiller samtidigt det danske folk og landskab i et positivt lys, som skal tiltrække turister både før, under og efter Tour de France. 

Du får nogle arbejdsspørgsmål, som kan hjælpe dig godt igang. Så gennemgår vi de centrale dele af analysen. Til sidst får du hjælp til at fortolke og vurdere filmen. Du kan også lytte til vores podcast, hvor vi går i dybden med filmen.

Skriv opgave om filmen

Filmen indgik ved skriftlig eksamen i Dansk A på HHX den 16. maj 2023. Opgaven lød:

Foretag en analyse af kampagnefilmen Danmark - et cykelland. Vurdér kampagnefilmens gennemslagskraft.

Her tager vi udgangspunkt i opgaveformuleringen, men du kan sagtens bruge opgavehjælpen, hvis du arbejder med filmen i en anden sammenhæng.

Vil du have mere hjælp til at skrive din analyse og vurdering, kan du bruge skrivevejledningen:

Analyse og vurdering på HHX og HTX

Få hjælp til at skrive en analyse og vurdering i Dansk. Vi ser på, hvordan du skal forberede og bygge din opgave op. Med Studienets trin-for-trin vejledning får du hjælp i alle faser af arbejdet. Analyse og vurdering er en genre, som altid indgår i eksamensopgaverne på HHX og HTX.

Her har du et uddrag fra analysehjælpen:

Kommunikationssituationen er den, at Danmark er blev valgt som vært til de tre første etaper af Tour de France 2022. Filmen blev spillet for verdenspressen (med engelsk voiceover) ved præsentationen af ruten på et pressemøde i Paris d. 14. oktober 2021. 

Der er en hel del afsendere af videoen. Det er både de danske Tour-arrangører, turistorganisationer som VisitDenmark og Wonderful Copenhagen samt de regioner og kommuner, hvor etaperne starter og slutter. 

Modtagerne er i første omgang verdenspressen ved pressemødet. Men videoen er også tiltænkt et bredere publikum af potentielle turister, som skal overbevises om cykellandet Danmarks fortræffeligheder. 

Filmen er bl.a. blevet spredt via medier som YouTube, ligesom den er tilgængelig på Tour de Frances egen hjemmeside. Det har gjort det muligt for særligt cykelinteresserede potentielle turister at finde den.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Danmark - et cykelland

[1]
Bedømmelser
  • 04-09-2023
    Givet af HHX-elev på 3. år