Analysemodel til pressefoto

Her får du hjælp til analyse af et pressefoto.

I denne webbog får du en analysemodel, du kan bruge, når du skal arbejde med et pressefoto. I analysen skal du især se på, hvad pressefotoet udtrykker i forhold til emnet, hvilke virkemidler der er benyttet, og hvordan fotoet virker sammen med artiklen.

På de næste sider kommer vi ind på mange ting, du kan tage op i analysen. Du skal dog ikke komme ind på alting. Fokuser derimod på de ting, som er centrale for netop dit pressefoto.

Hvad er et pressefoto?

Et pressefoto er et fotografi, som er tilføjet en artikel i en avis eller på en internetside. Det er normalt taget af en fotojournalist eller pressefotograf, som er uddannet i at tage billeder til brug i nyhedsmedier. Et pressefoto tilhører fakta-genrerne, for det dokumenterer noget virkeligt, som er sket. Derfor er det vigtigt, at fotoet er troværdigt, og at der ikke er manipuleret med det.

Pressefotoet fortæller om begivenhederne på en anden måde end artiklen. Fotografiet fastholder et øjeblik fra den virkelige verden og formidler dette øjeblik visuelt for modtagerne. Pressefotoet har flere funktioner i en nyhed. Dels skal det dokumentere nyhedshistorien, dels vække modtagernes interesse og dels understøtte artiklens indhold og budskab.

Desuden fortæller pressefotoet ofte en historie i sig selv eller i kombination med billedteksten. Det er ikke alle læsere, der rent faktisk læser artiklen. Nogle læser bare overskrifterne og kigger på pressefotoet og billedteksten. Derfor skal fotografiet være sigende i sig selv.

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Analysemodel til pressefoto

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.