Modtagere, målgruppe og appelformer

En del af analysen kan være at se nærmere på, om fotoet har en særlig målgruppe, og hvordan modtagerne påvirkes af fotoet.  Taler fotoet til en bestemt målgruppe i samfundet? Og hvordan? Hvordan fanges målgruppens interesse? Er der en særlig stemning eller bestemte virkemidler i fotoet, som tiltaler målgruppen?

Det er godt at undersøge, om fotoet prøver at overbevise modtagerne om noget. Det kan fx være, at fotoet taler til modtagernes følelser, hvilket kaldes appel til patos. Fremkalder fotoet stærke følelser hos modtagerne?

Det kan også være, at fotoet helt nøgternt dokumenterer noget, som artiklen påstår. Fx kan et foto af bevæbnede folk i Gazas gader dokumentere, at konflikten i Israel-Palæstina er brudt ud igen. Fotografisk dokumentation taler til modtagernes fornuft, hvilket kaldes appel til ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind