Analyse af konkurrencesituationen for rugbrød på det danske marked | Afsætning A

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 5
  • 1365
  • PDF

Analyse af konkurrencesituationen for rugbrød på det danske marked | Afsætning A

Her finder du en analyse af konkurrencesituationen for rugbrødsmarkedet i Danmark skrevet i faget Afsætning A. Analysen indeholder et nærmere kig på en beskrivelse af markedet, konkurrenceformen, konkurrentidentifikation samt en brancheanalyse.

Der er vedlagt kilder inde i dokumentet.

Indhold

1. Markedsbeskrivelse
2. Konkurrence situationen for rugbrød på den danske marked

Uddrag

Markedsbeskrivelse:

Rugbrød stod for 66,1% af salget for alt brød i 2015 , hvilket er en tilbagegang i forhold til de foregående 5 år. I de seneste 5 år har rugbrødsmarkedet ikke oplevet vækst , og derfor må vi antage at markedet er i tilbagegang.

I forhold til PLC kurve befinder rugbrød sig i nedgangsfasen. En undersøgelse foretaget af YouGov for fuldskornpartnerskabet viser at det er den ældre generation som spiser mest rugbrød , og at det kun er hver anden dansker som spiser rugbrød hverdag, ydermere har den unge generation også vendt ryggen til rugbrød, hvilket kan resulterer i at rugbrød i fremtiden bliver udfaset , derudover nævnes det også at salget af rugbrødet er faldet i de seneste år , hvilket jeg også selv har været inde på, og i en undersøgelse foretaget Coopanalyser viser det sig også at forbruget af rugbrød i de kommende år vil falde med 1-1,5% om året og derfor må vi antage at rugbrødet er i nedgangsfasen i forhold til PLC kurven.

Markedslederen er Shulstad A/S som har en markedsandel på 13,8 af markedet i 2015, hvilket er 6,2% mere end deres markedsudfordre Kohberg A/S . De største aktører på markedet er; Shulstad, Kohberg, Wasabrød og Coop Danmark, som henholdsvis har en markedsandel på; 13,8%, 7,6%, 5,8% og 5,4..... Køb adgang for at læse mere

Analyse af konkurrencesituationen for rugbrød på det danske marked | Afsætning A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.