Noter om ledelsesstil, kultur og psykologi på arbejdspladser
- Universitet el. Videregående 1. år
- Andet
- Ingen givet
- 6
- 3522
Noter om ledelsesstil, kultur og psykologi på arbejdspladser
Noter om ledelsesstil, kultur og psykologi på arbejdspladser.
Studienets kommentar
Kommunomuddannelsen 1999
Uddrag
Arbejdsfordelingsprincipper
• Objektsprincip: arbejdet opdeles efter objekter, fx bøger, undertøj, brevskrivning
• Funktionsprincip: arbejdet fordeles efter funktionen: udlån, vejledning, indkøb, sagsbehandling, kassebetjening
Arbejdsklima
• Autoritær ledelse kan udvikle et arbejdsklima med en forsvarsholdning og en forsvarsadfærd
• Demokratisk ledelse kan skabe et arbejdsklima der er tolerance, tryghed og trivsel, aktivitet og personlig vækst
• Laissez-faire ledelse udvikler et arbejdsklima hvor medarbejdernes kreativitet er i top, der er frihed.
Assertionstræning
Personlighedsudvikling, hvor den sociale adfærd er indlært og kan erstattes af en ny og bedre adfærd.
• Aggressiv adfærd: fastholde egne grundlæggende rettigheder uden at respektere andres
• Submissiv adfærd: respektere andres rettigheder uden at fastholde vores egne – invitation til krænkelse af egoet
• Assertiv adfærd: fastholde vore egne rettigheder og samtidig respektere andres,
Hvis vi handler assertivt, vil vi få det bedre med os selv, vi lader os ikke tyrannisere, og vi er mindre egoistiske, alle vinder.
Autoritet
Hvis en person kan få en anden til at følge sine råd, anvisninger og ordrer har denne person autoritet over den anden person.
• Rationel autoritet: den underordnede ser autoritet som en nødvendighed for opnåelse af fælles mål. Kundskabsautoritet.
• Hæmmende autoritet: bygger på autoritetsudøverens magt og formelle status og er derfor magtautoritet. Gennemføres når den under
ordnede frygter konsekvenserne af eventuel modstand. Er lig X-teorien... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind