Reflekterende artikel om Fake News

Her finder du hjælp til at skrive en reflekterende artikel om Fake News fra bogen Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf (s. 87-91). Vi giver inspiration til, hvordan du kan inddrage teksterne “Fake News er informationsforurening” og “Hoppede du på disse historier?” i din opgave.

Undervejs får du hjælp til at reflektere over emnet om fake news. Du får også baggrundsviden om emnet og nogle arbejdsspørgsmål, du kan bruge til selv at arbejde med teksterne.

Opgaveformulering

Skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger fænomenet fake news. I din artikel skal du inddrage “Fake News er informationsforurening” (tekst 5a) og “Hoppede du på disse historier?” (tekst 5b). I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

– At reflektere over, hvilke konsekvenser fake news kan have for demokratiet, den offentlige debat og meningsdannelsen. Inddrag et eller flere synspunkter fra “Fake News er informationsforurening”.

– At inddrag konkrete eksempler fra “Hoppede du på disse historier?” (tekst 5b)

– At skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig både til emnet og til din egen tanke- og skriveproces

 

Uddrag

Her kan du læse et uddrag af vores opgavehjælp: 

Hele samfundet skal tage ansvar for bekæmpelsen af fake news

Jan Birkemose diskuterer, hvilke løsninger der kan være på problemet med fake news. Her er han inde på, at Facebook i USA allerede er i gang med at benytte et system med faktatjekkere:

Spørgsmålet er, hvad der kan gøres. [...]
Facebook [...] er begyndt at stemple fake news, så alle, der læser eller deler fuphistorierne, bliver advaret på forhånd. [...]

Initiativet, der indtil videre kun er udrullet i USA, bygger på, at Facebooks brugere kan anmelde suspekte historier. Facebook sender herefter den mistænkte historie videre til et korps af faktatjekker-organisationer, og hvis to af disse betegner historien som ’Disputed’ - omstridt - bliver den stemplet.

Når brugere ser en nyhed på Facebook, som de mistænker for at være fake news, kan de altså rapportere den til Facebook og faktatjekkerne. Hvis faktatjekkerne mener, at nyheden kan være falsk, bliver den stemplet på en måde, så brugerne kan se, at den er under mistanke for at være fake news. Selvom Jan Birkemose ser positivt på Facebooks initiativ med faktatjekkere, mener han ikke, at vi udelukkende skal overlade bekæmpelsen af fake news til Facebook og andre virksomheder:

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Reflekterende artikel om Fake News

[4]
Bedømmelser
  • 31-05-2021
    Givet af 3.g'er på STX
  • 12-02-2021
    Givet af 2.g'er på STX
  • 09-12-2020
    Givet af 2.g'er på STX
  • 17-09-2020
    Givet af Lærerstuderende på 3. år