Filmiske virkemidler og symbolik

Der er mange nærbilleder

”Mor” er ikke en film, der vælter sig i iøjnefaldende filmiske virkemidler. Men et gennemgående virkemiddel er brugen af nærbilleder af personernes ansigter. Nærbillederne giver os mulighed for at aflæse personernes følelser i deres ansigter. Et eksempel er her, hvor Amanda smiler, da hun får øje på de lyseblå uldsokker, som moren har købt til hende.

[07:41] - Nærbilledet af Amandas smil viser, at hun begynder at nyde den særprægede situation.

Man kan fremhæve mange andre eksempler, hvor nærbilleder bliver brugt til at vise personernes følelser. Det er et helt almindelige og grundlæggende filmisk virkemiddel, men det spiller en væsentlig rolle i ”Mor”, netop fordi det skaber et fokus på personernes følelsesmæssige reaktioner. 

I begyndelsen er kameraet meget statisk

I begyndelsen af filmen er kameraet meget statisk. Det bevæger sig ikke, da vi ser Amanda sidde i sin sofa i filmens åbningsscene. 

 [00:13] - Kameraet er ubevægelig, m
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind