Kortfilmen "Eksamen"

Her får du hjælp til at analysere og fortolke kortfilmen ”Eksamen”. Filmen er instrueret af Eddie Thomas Petersen og udkom i 1993. Den har en spilletid på 0:06:48. 

Først får du nogle arbejdsspørgsmål, som kan hjælpe dig i gang med kortfilmen. Resuméet giver et overblik over handlingen og i analysen kan du blive klogere på komposition, personer og miljø, filmiske virkemidler og symboler. Til sidst får du hjælp til at fortolke kortfilmen.

Du kan også lytte til en podcast, som går endnu mere i dybden.

Analysehjælpen her er perfekt til dig, der skal skrive en opgave, lave en synopsis eller holde et oplæg om kortfilmen. Du kan også bruge den, hvis du vil være ekstra forberedt til en time. 

Hvis du bruger analysehjælpen i en opgave eller synopsis, skal du huske at angive den som kilde. 

Her har du et uddrag fra analysehjælpen:

Dansetrinene symboliserer elevernes adfærd til eksamen

Den store dansescene til sidst har en symbolsk betydning. Det er væsentligt, at alle danser på samme måde – bortset fra hovedpersonen. Koreografien spejler de ting, som eleverne laver til eksamen. De kigger på deres ur, bladrer i bøger og spidser blyanter. De gør alle sammen de samme ting. 

Eksamenssituationens normer og regler kræver, at de alle opfører sig på samme måde. Hvis man ikke kan indrette sig efter spilleregler, kommer det til at gå en dårligt. De andre elever kan finde ud af at danse i flok – men det kan hovedpersonen ikke. Til gengæld danser han alene på sit bord til sidst, mens de andre arbejder. 

Det er heller ikke nogen realistisk scene. Den symboliserer, hvordan han går sine egne veje. Han passer ikke ind i skolens faste rammer. Han kan ikke rette ind og være lige som alle de andre. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Kortfilmen "Eksamen"

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.