Argumentation og appelformer

Her får du hjælp til at analysere og karakterisere argumentationen i ”Jeg drømmer mig tilbage til en tid, hvor kønsrollerne var opdelt.”. Vi tager udgangspunkt i appelformerne etos, logos og patos.

At karakterisere argumentation handler om at finde ud af, hvordan artiklens læsere bliver overbevist om synspunkterne. For de fleste skribenter sker det med en blanding af etos (troværdighed), logos (fornuft) og patos (følelser). Derfor kan du bruge appelformerne til at karakterisere argumentationen.

Etos – opbygger læserens tillid

Christina Eiberg gør meget ud af at opbygge troværdighed som afsender i sit debatindlæg. Dette kaldes appel til etos. Hvis læserne får tillid til Eiberg, er det mere sandsynligt, at de vil blive overbeviste om hendes synspunkter. I artiklen kommer det til udtryk ved, at Christina Eiberg inddrager sin egen person og sine...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind