Undersøg og forstå teksterne

I denne del af opgavehjælpen hjælper vi dig med at undersøge og forstå teksterne fra opgavesættet til den debatterende artikel om, hvorvidt lydbøger er snyd. Vi gennemgår teksterne, så det er nemt for dig at bruge dem, når du skal skrive din opgave. Du skal derfor se undersøgelsen af teksterne som en del af forarbejdet for din debatterende artikel.

I ”Der er noget småbørnsagtigt, noget infantilt, ved sådan at få læst op” argumenterer Jeppe Krogsgaard Christensen for, at lydbøger giver en mindre værdifuld litteraturoplevelse. Han mener, man får mere ud af litteraturen, når man læser for sig selv i en bog af papir. 

I ”Hurra for højtlæsning” argumenterer Sophus Helle for det modsatte synspunkt. Han synes, det er ærgerligt, at læsning ikke længere er et socialt fænomen. Han mener, at man ofte får noget ekstra ud af at høre en tekst blive læst højt.   

De to tekster er opgavens hovedtekster. Opgaveformuleringen beder dig om at inddrage teksternes hovedsynspunkter og argumenter i din artikel. 

Den tredje artikel i opgaven er ”Ser du også lydbøger som “snyd” på læsevægten?” af Søren Schauser. Du kan bruge artiklen som kilde til konkrete eksempler på hhv. lydbogens og den traditionelle bogs fordele og ulemper. Artiklen nævner forskning, som hævder, at hjernen er bedre egne til at forstå lyd end...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind