Komposition og virkemidler
- Billedets perspektiv er i øjenhøjde med personerne
- Personernes blikke henleder vores opmærksomhed på den sårede arbejder
- Bårens og hegnets linjer skaber fornemmelsen af bevægelse med retning ud af billedet
- Baggrundens linjer tegner en forbindelse mellem arbejdspladsen og byen
- De mørke og dæmpede jordfarver skaber en alvorstung stemning
- Det gyldne snit fremhæver personerne om den sårede arbejder
Billedets perspektiv er i øjenhøjde med personerne
Billedet er malet i normalperspektiv. Det vil sige, at perspektivet er i øjenhøjde med personerne på billedet.
Perspektivet er med til at øge billedets realisme. Det føles, som om vi selv er til stede i situationen. Det gør det lettere for os at identificere os med arbejderne. Vi kan sætte os i deres sted og føle sympati med dem. Vi kan blive vrede over de farlige arbejdsforhold.
Perspektivet får næsten maleriet til at virke som en nyhedsreportage, som vi kender dem fra moderne TV, hvor kameraet tager os med ind i begivenhedernes midte.
Personernes blikke henleder vores opmærksomhed på den sårede arbejder
Næsten alle personernes blikke er rettet mod den sårede arbejder, som ligger på båren i midten af billedets forgrund. Den eneste, ...