Komposition og virkemidler

Billedets perspektiv er i øjenhøjde med personerne

Billedet er malet i normalperspektiv. Det vil sige, at perspektivet er i øjenhøjde med personerne på billedet. 

Perspektivet er med til at øge billedets realisme. Det føles, som om vi selv er til stede i situationen. Det gør det lettere for os at identificere os med arbejderne. Vi kan sætte os i deres sted og føle sympati med dem. Vi kan blive vrede over de farlige arbejdsforhold. 

Perspektivet får næsten maleriet til at virke som en nyhedsreportage, som vi kender dem fra moderne TV, hvor kameraet tager os med ind i begivenhedernes midte. 

Personernes blikke henleder vores opmærksomhed på den sårede arbejder

Næsten alle personernes blikke er rettet mod den sårede arbejder, som ligger på båren i midten af billedets forgrund. Den eneste, ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind