Analyse af Tuborg-reklameplakat (Den tørstige mand)

I din opgave om de tre malerier skal du foretage en analyse og fortolkning af Erik Henningsens reklameplakat for Tuborg, også kaldet ”Den tørstige mand”.

Da din analyse skal føre frem mod en sammenligning med to andre malerier, er det vigtigt, at du hele tiden har fokus på det overordnede tema om mennesket i landskabet.

Kort præsentation af billedet

Ofte vil det være en god idé at indlede din billedanalyse med en helt kort præsentation af, hvad maleriet forestiller, samt andre oplysninger du måtte have om billedet.

  • Billedet forestiller en kraftig mand, som står i en vejside. Han har taget jakke og hat af, og han tørrer sit ansigt med et lommetørklæde.
  • Manden står i et dansk sommerlandskab med kornmark og blå himmel.
  • Billedet er malet af Erik Henningsen i 1900 til en plakatkonkurrence. Henningsen vandt ikke førsteprisen; alligevel blev hans billede trykt som plakater for Tuborg, hvis motiv stadig er kendt i dag.
  • Maleriet er dermed malet med en bestemt hensigt for øje, nemlig at gøre reklame for Tuborg øl.

Komposition

I din analyse af et maleri er det altid en god idé at komme ind på billedets for-, mellem- og baggrund, og hvordan disse elementer står i forhold til hinanden i billedet.

  • Forgrund. Manden på billedet står i billedets forgrund, og det er altså ham, som først fanger beskuerens øje og tiltrækker sig opmærksomhed. Ligeledes ser vi her teksten ”Tuborg Øl”, som er reklamens slogan.
  • Mellemgrund. I billedets mellemgrund ser vi en moden kornmark og en støvet landevej badet i solskin. Dette viser os, at det er sensommer og varmt, og derm
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind