Analysemodel

Sådan bruger du analysemodellen

Denne analysemodel kan hjælpe dig i gang med at analysere en reportage. Hvis du er i tvivl om, hvor du skal starte, kan du blot følge de trin, som vi nævner nedenfor. Analysemodellen er skrevet, så den når omkring de punkter, som du oftest vil have brug for til analyse af en reportage.

Hvis du senere i processen får et bedre overblik over, hvad der kendetegner netop din reportage, kan du blot forlade analysemodellen igen og springe videre til de specifikke steder i vejledningen, som du har brug for. 

Trin 1: Kommunikationssituation

Først og fremmest bør du undersøge kommunikationssituationen for din reportage. Her kan det især være relevant at komme ind på afsender, modtager og medie. I forhold til afsenderen er det vigtigt at overveje, i hvor høj grad afsenderen selv er til stede i teksten og kommer med sit subjektive perspektiv på emnet. I forhold til modtageren kan du fx overveje, hvem de typiske læsere af mediet er, og hvorvidt der er specifikke målgrupper, som ville være særligt interesserede i at læse om reportagens emne fra netop denne vinkel. Ift. mediet kan det være nyttigt at overveje, om det er k...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind