SSO om Apple og Steve Jobs i Engelsk B og Erhvervsøkonomi C

  • HF 2. år
  • SSO (Erhvervsøkonomi C, Engelsk B)
  • 7
  • 12
  • 2863
  • PDF

SSO om Apple og Steve Jobs i Engelsk B og Erhvervsøkonomi C

Her finder du en Større Skriftlig Opgave (SSO) vedrørende virksomheden Apple, dennes branding og dennes grundlægger Steve Jobs. SSO'en er skrevet i fagene Erhvervsøkonomi C og Engelsk B og søger at finde frem til årsagerne til, at Apple igennem tiden har fået så stor succes på markedet.

Opgaveformulering
1. Redegørelse for Apples branding strategi af Iphone.
2. Analyserering en selvvalgt tale af Steve Jobs, hvor han præsenterer et nyt produkt.
3. Disktuering af årsagerne til, at Apple har fået succes på markedet.


Til den selvvalgte tale er der i SSO'en anvendt:"Steve Jobs introducing the iPhone at MacWorld 2007"

Elevens kommentar

Der var taget lidt for meget fra analysen, ned i konklusionen, hvilket trak lidt ned.

Indhold

Abstract 2
Indledning 4
Opgaveformulering 4
IPhone som produkt 5
Branding strategien bag IPhone 5
IPhone under kæmpe hype 6
Steve Jobs 7
Præsentationstale af Iphone (Macworld 2007) 7
Diskussion 9
Konklusion 11
Litteraturliste 11
Internetsider 11
Bøger 12
Bilag 1 – Tale af Steve Jobs 13

Uddrag

Indledning

I det senmoderne samfund er vi kendte for blandt andet vores forbrug. Især vores cravings hvad angår teknologien. Vi kan dårligt få nok af smartphones, bærbarcomputere osv. indenfor den kategori er især Apple et kendt brand. Det er efterhånden blevet til de færreste som ikke ejer et Apple produkt, og de som gør, har næsten en afhængighed af at hele tiden at skulle oppe deres ”game”, ved at konstant følge med Apple udviklingen og sørge for at have de nyeste og smarteste versioner af diverse Apple produkter. Apple er blevet en kæmpe del af vores hverdag, både på diverse uddannelsesinstitutioner såvel som virksomheder og arbejdsmarkeder. Apple er derfor et meget anerkendt og succesfuldt brand idenfor elektronikindustrien især i løbet af de sidste 10 år, er Apple vokset sig så stor at de nu kan kalde sig selv for de største og mest anerkendte indenfor branchen. Apple startede ud allerede i år 1976, hvor det blev grundlagt i Silicon Valley i Cupertino Californien, af grundlæggeren Steve Jobs.

Den stigende succes for brandet startede allerede i 2001 hvor Apples IPod blev lanceret i foråret. Derfra gik det hurtigt med både lancering af IPhone og ikke mindst computeren Macbook. Brandet Apple er i særdeleshed ikke bare kendt for deres navn og succes, men i den grad også for deres lækre designs og letvægts produkter. I min SSO vil jeg til at starte med lave en redegørelse for de branding strategier som udspiller sig ved Apples lancering af den populære Iphone. Dernæst vil jeg med udgangspunkt i Apples Iphone, komme med en analyse af en af Steve Jobs egne taler vedrørende lanceringen af det på daværende tidspunkt nye produkt. Til sidst vil jeg diskutere hvilke årsager der gør sig gældende for den succes Apple har opnået på markedet.

IPhone som produkt

Apples IPhone går under den efterhånden dominerende kategori indenfor mobiltelefoner, nemlig smartphones. Iphone blev præsenteret i starten af 2007 og var et længe ventet produkt. Dog udkom det lækre smartphone produkt først i butikkerne i juni måned. Produktet indeholdte både Multi-Touch som var med til at skabe en banebrydende ny oplevelse indenfor teknologi og som er blevet en næsten oplagt funktion på alle efterfølgende teknologiprodukter. Multi-Touch begrebet bygger på at telefonens forside er bygget af en berøringsfølsom skærm, plus virtuelt tastatur og knapper. Mange vil nok tænke hvad er forskellen på denne her smartphone og så alle de andre brands smartphones selvfølgelig udover prisen? Apples IPhone er en smartphone som udover sit flotte design tilbyder en Multi-Touch skærm som ikke behøver stylus. Dette skyldes at IPhone er ... Køb adgang for at læse mere

SSO om Apple og Steve Jobs i Engelsk B og Erhvervsøkonomi C

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til SSO om Apple og Steve Jobs i Engelsk B og Erhvervsøkonomi C.