SRP om Gallipoli-kampagnen og The Water Diviner | Engelsk A og Historie A

SRP om Gallipoli-kampagnen og The Water Diviner | Engelsk A og Historie A

Dette studieretningsprojekt i fagene Engelsk og Historie arbejder med Gallipoli kampagnen i 1915. I opgaven inddrages en analyse af spillefilmen "The Water Diviner" af Russel Crowe fra 2014.

Opgaveformulering

Redegør for baggrunden for samt det overordnede forløb af Gallipoli-kampagnen i 1915.
Lav en analyse af Russel Crowes film ”The Water Diviner” fra 2014 med særligt fokus på, hvordan filmen skildrer karakterer på begge sider af konflikten, samt med hvilke virkemidler filmen fremstiller historiske virkemidler.
På baggrund af dels analyse af selvvalgt historisk kildemateriale, dels filmens temaer skal du diskutere betydningen af Gallipoli-kampagnen i tyrkisk og ANZAC historisk selvforståelse, herunder med eksempler på, hvordan det er kommet og kommer til udtryk i årene efter krigens ophør.

Studienets kommentar

Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Abstract 2
Gallipoli Kampagnen – Tyrkiets ære, Briternes fiasko 6
- Søkampagnen – Optakten til slagene 7
- Landingen ved ANZAC Cove – ”Så længe vi får dem på landet” 8
- D. 24. maj – Våbenhvile og humanisering af fjenden 9
- Hvad spiste de? – Menukortet på begge fronter 11
- Slaget ved Lone Pine – Store tab og brutalitet 12
- August Offensive – Suvla Bay, Chunuk Bair og “Turkey for the Turks” 13
- Afslutningen af Kampagnen – Forfrysninger og oversvømmelser 14
The Water Diviner – Krigen fra begge sider 14
- Joshua Connor 17
- Major Hasan 19
- Sergent Jemal 19
- Ayshe 20
- Orhan 21
- Arthur Connor 21
Gallipoli – Fødslen af en ånd og en ny republik 21
- Monumenterne – Legenderne der bliver evigt udformet i sten 23
- Australien – The ANZAC Memorial of Hyde Park 23
- ANZAC day – 25. April og etableringen af ANZAC navnet 24
- And the Band Played Waltzing Matilda – sorg og smerte 25
- Remembrance Sunday – Valmuen og mindetiden 26
- Çanakkale Anıtı – Hvad der er under dig er ikke ordinær jord 27
- Çanakkale Türküsü og Hey Onbeşli – Moder jeg tager til fjenden 29
- Hvad gør man idag i gallipoli? 31
Konklusion 32
Litteraturliste 34

Uddrag

Indledning
Jeg har valgt at arbejde med emnet ”Gallipoli Kampagnen: 1915-1916”, fordi kampagnen har haft stor indflydelse på nationerne der var indblandet. Kampagnen bliver tit overset når man snakker om 1. verdenskrig. Derfor vil jeg gå i dybden med hvad der foregik før, under og efter krigen. Mest specifikt, under og efter krigen.
Som del af indledning vil jeg ved hjælp af dokumentar, arkivalier og historisk overblik
beskrive Gallipoli Kampagnen i en overordnet forstand.
Jeg har gjort brug af historiske rapporter og dagbøger skrevet af soldater, fra begge sider som deltog i krigen, for at beskrive og forklare hvordan de havde det og hvilke vilkår de levede i.
Jeg har analyseret filmen ”The Water Diviner” af Russell Crowe, for at se hvordan den
afspejlede og skildrede imellem ANZAC og tyrkisk forståelse og oplevelse af krigen.
Jeg har afslutningsvis inddraget musikalske stykker, samt monumenter for at diskutere
krigens betydning i de efterkommende år.
I opgaven forekommer der tyrkiske og engelske begreber for områder og navne. Alle
fremmedord er blevet oversat og er vedhæftet som det første bilag, for at få afklaret
fremmedord, se bilag 1.

(...)

The Water Diviner – Krigen fra begge sider
The Water Diviner er en bog der er skrevet af søskendeparret Andrew Anastasios og
Meghan Wilson Anastasios. Den blev først udgivet i januar 2014 af Pan Australia.
Bogen blev senere på året filmatiseret, af redaktør Russell Crowe. Manuskriptskrivning
af Andrew Anastasios, og Andrew Knight. Udover at være redaktør, er Russell Crowe
også hovedrolleskuespilleren, sammen med Olga Kurylenko, Yılmaz Erdoğan og Cem
Yılmaz.
Filmen blev produceret og optaget i Vesttyrkiet og Australien i år 2013. Hensigten med
filmen var at fange et krigshistorisk perspektiv, og ære ”the lost and nameless”.
Filmen skildrer 1919 og årene efter, hvor man er endelig begyndt at lokalisere de døde
soldater. Dette skaber fundamentet for historien om en far der leder efter sine sønner.
Filmens indstilling er for at fremhæve et indblik i perioden, samt for at understrege
temaet i filmen.
Filmen starter ud med at vise en scene fra krigen. Mere specifikt evakueringen af
ANZAC-soldaterne, hvor tyrkiske soldater jubler, efter 7 måneders krigsførelse. Derefter
en scene hvor Joshua Connor (Russell) går på kvistgang, 4 år efter ANZAC-tilbagetrækningen fra Gallipoli. Joshuas kone, Lizzy, kommer ind og græder, hun siger til Joshua:” You can find water but you can't even find your own children.” Med det starter Joshuas søgen efter hans sønner. Man ser mange interaktioner imellem ANZAC og tyrkiske officerer. Joshua kommer med mange komplikationer endeligt til Gallipoli. Han overtaler Major Hasan (Yılmaz Erdogan) til at hjælpe til med at lede efter sine sønner. Han finder derefter to af dem, døde. Han finder ud af, at hans sidste søn Arthur overlevede, og blev taget som krigsfange til Afyon. Hans søgen drager ham til Afyon hvor han finder hans søn, Arthur, som en dervish og kirkemaler. De flygter derefter fra de græske styrker og bliver draget væk af Sakarya-floden. I slutscenen, 3 uger senere, ser man at de er vendt tilbage til Istanbul. Joshua møder Ayshe udenfor, og hun laver ham en kaffe, fyldt med salt. Dette er en tyrkisk tradition på bekræftelsen af ægteskab fra en ugift dames side... Køb adgang for at læse mere

SRP om Gallipoli-kampagnen og The Water Diviner | Engelsk A og Historie A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.

Materialer relateret til SRP om Gallipoli-kampagnen og The Water Diviner | Engelsk A og Historie A.