SRO om The Da Vinci Code og Fibonacci-tallene

  • STX 2.g
  • SRO (Matematik B, Engelsk A)
  • 10
  • 12
  • 3765
  • PDF

SRO om The Da Vinci Code og Fibonacci-tallene

Her finder du en SRO i Engelsk A og Matematik B om filmen "The Da Vinci Code" og Fibonacci-tallene.

Opgaven besvarer opgaveformuleringen:

a. Redegør for Fibonaccital herunder deres relation til Φ (Phi) og naturen. Vis en sætning efter eget valg om fibonaccitallene.

b. Analyser og fortolk Rons Howards film, ”The Da Vinci Code” fra 2006 med specielt fokus på matematikkens rolle heri. Inddrag i den forbindelse vedlagte tekstuddrag (fra kapitel 20) fra Dan Browns roman af samme navn fra 2003.

c. Diskuter og vurder hvilke egenskaber ved matematikken, der gør den interessant at bruge i skønlitteratur.

Lærers kommentar

Fin matematik del (lå til 10).
Super engelskfaglig analyse med små mangler. Forstod ikke helt hvorfor bygningsanalysen var relevant.

Indhold

Indledning 4
Fibonaccital 4
The Da Vinci Code 6
Sophie og Robert 8
Saunières hemmelige kode 8
Bygningers opbygning 9
Filmens hensigt og tema 10
Matematik i skønlitteratur 11
Konklusion 12
Litteraturliste 13

Uddrag

Indledning
I det følgende vil jeg redegøre for Fibonaccitallene, forklare sammenhængen mellem dem og naturen og deres relation til Phi. Udover det vil analysere ”The Da Vinci Code”. Samtidigt vil jeg se på, hvordan filmen, og bogen bag filmen, bruger matematikken. Til sidst, vil jeg diskutere, hvilken rolle matematikken kan spille i skønlitteratur, bl.a. ved at se på matematikkens rolle i to romaner, og på hvordan matematisk litteratur kan hjælpe børn, som har udfordringer med matematik.

The Da Vinci Code
”The Da Vinci Code” (oversat til ”Da Vinci Mysteriet” på dansk), er en amerikansk krimi-thriller, som er baseret på Dan Browns roman af samme navn. Filmen udkom i 2006 og er instrueret af Ron Howard. I filmen følger vi professor i religiøs ikonografi og symbolik, Robert Langdon, og kryptograf, Sophie Ne-veau, som efter et udsædvanligt mord, forsøger at knække en gammel kode og afdække det største myste-rium af al tid – hemmeligheden om den hellige gral.
Det er en fiktiv film, men Dan Brown har om bogen udtalt, ”Robert Langdon is fictional, but all of the art, architecture, secret rituals, secret societies, all of that is historical fact.” Bogen, og dermed filmen, er altså baseret på sand historisk fakta.
Der er ikke nogen fortæller i filmen, og vi følger ikke kun én person i filmen. Men selvom vi følger med i filmen med en udefra synsvinkel kan vi se, hvordan Robert løser anagrammer og gåder visuelt (00:23:12). Hans tanker bliver fremvist, og der bliver altså udover realplan, også brugt tankeplan i filmen. Et andet filmiskvirkemiddel bliver brugt i scenen, hvor Leighs butler Remy bliver dræbt af The Teacher (01:43:30). Her ser vi scenen fra The Teachers synsvinkel. Dette fungere godt, da man som seere ikke kender The Teachers identitet, og det skaber derfor optakt og spænding frem til at det bliver afsløret at det er Leigh, som er The Teacher. Filmen foregår i vores tid, men når historie bliver forklaret – fx den om Mary Magdalene (01:11:30) eller Konstanin og Nikæakoncilet (01:02:10), kommer der historiske flash-backs. Filmens handling strækker sig over 24 timer.
Filmen starter i... Køb adgang for at læse mere

SRO om The Da Vinci Code og Fibonacci-tallene

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til SRO om The Da Vinci Code og Fibonacci-tallene.