Case om Føtex | Virksomhedsøkonomi

  • HHX 3. år
  • Virksomhedsøkonomi A
  • 10
  • 6
  • 1512
  • PDF

Case om Føtex | Virksomhedsøkonomi

Opgaven her er en casebesvarelse om Føtex i Virksomhedsøkonomi.

I opgaven besvares:
Opgave 1 – Markedsanalyse
Opgave 2 – Parametermix
Opgave 3 – Distribution
Opgave 4 – Lovgivning

Lærers kommentar

Meget flot og gennemarbejdet.

Studienets kommentar

Der skal mere fokus på opgave 1.

Indhold

Opgave 1 – Markedsanalyse
1. Hvilken informationskilde bruger Føtex, når supermarkedet gennemfører markedsanalysen?
2. Hvordan skal respondenterne udvælges?
3. Forklar, hvilken interviewmetode det vil være bedst at anvende i denne undersøgelse
4. Hvilke spørgsmålstyper vil det være mest hensigtsmæssige at anvende her?
5. Opstil fem spørgsmål, som kan indgå i Føtex' markedsanalyse
6. Forklar, i hvilken rækkefølge spørgsmålene skal stilles

Opgave 2 – Parametermix
1. Beskriv en relevant målgruppe for den nye serie
2. Hvordan skal produktserien tilpasses, så den henvender sig til målgruppen?
3. Hvad vil du foreslå Føtex med hensyn til placeringen af den nye produktserie i butikkerne?
4. Hvilke overvejelser gør du dig vedrørende prissætning af produkterne i den nye serie produkter?
5. Udarbejd et forslag til markedsføring af et af produkterne i den nye produktserie
6. Udfyld modellen med de 4 P'er for den nye produktserie

Opgave 3 – Distribution
1. Tegn distributionskæden for plejeprodukter fra producenten Cutisan A/S til Føtex' detailbutikker rundt om i Danmark
2. Forklar forskellene mellem direkte og indirekte distributionen
3. Forklar de forskellige kædetyper i detailhandlen
4. Forklar hvilken kædetype Føtex tilhører
5. Hvad er fordele og ulemper ved netop den kædetype, Føtex tilhører?

Opgave 4 – Lovgivning
1. Redegør for de forskellige købstyper, som købeloven skelner mellem
2. Hvilken slags køb er der tale om, når du køber kød i Føtex?
3. Hvilke pligter har Føtex i denne situation?
4. Hvilke muligheder har du, hvis Føtex ikke har de bestilte luksusbøffer, men kun har almindelig bøffer klar, når du kommer den 2. Maj for at hente dem?
5. Kan Føtex sætte et skilt på reolen med FRIIS & COMPANY produkter med teksten ”Byttes ikke og tages ikke retur” for at undgå problemet igen?
6. Hvordan kan Føtex' ledelse sikre, at de ansatte har det nødvendige kendskab til købeloven?

Uddrag

Føtex bruger eksterne data. En markedsundersøgelse laves, for at spørge deres kunder, om deres holdning til Føtex serviceniveau.
Da de data, ikke findes endnu, skal Føtex ud og skaffe primær data... Køb adgang for at læse mere

Case om Føtex | Virksomhedsøkonomi

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til Case om Føtex | Virksomhedsøkonomi.