Virksomhedens Internationaliseringsproces | Noter
- HHX 3. år
- Virksomhedsøkonomi B
- Ingen givet
- 23
- 4838
Virksomhedens Internationaliseringsproces | Noter
Omfatter de forhold, der gælder for selve virksomheden. F.eks vil eksportmotiverne ”Ledelsens eksportambitioner” og ”ledig kapacitet” være interne forhold.
Uddrag
Interne eksportmotiver:
Vækst- og Overskudsmål: Det er en reaktion på at virksomheden allerede har godt tag i hjemmemarkedet og det derfor ville være bekosteligt at sælge mere på hjemmemarkedet, derfor ser virksomheden til udlandet. F.eks. Carlsberg som har ca. 70% markedsandel i Danmark begyndte at eksportere da det ikke ville være smart at prøve at sælge mere på et allerede fyldt marked. – En Eksportbaseret vækst.
Ledelsens eksportambitioner: Det er som sagt ledelsens lyst til at komme i gang med at eksportere, mange små virksomheder for der mange gange kun er en leder vælger at eksportere især hvis ledelsen er ung. Ambitionerne kan være styret af et økonomisk motiv hvor ledelsen ser det naturligt at virksomheden breder sig til udlandet.
Stordriftsfordele: Danmark er så småt til at mange virksomheder kan komme op på et produktions omfang der kan give stordriftsfordel ”Kritisk masse” og de må derfor se til eksport hvis deres ønsker om stordriftsfordele skal realiseres ( Produktions omfanget øges med 100% sænkes produktions omkostningerne 30% per enhed)
Unikt produkt: nogle gange har en virksomhed et produkt der er så unikt at kun få andre virksomheder producere det samme, i disse tilfælde vil virksomhedernes ledelse være ivrige med at komme på eksportmarkedet... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind