Medieanalyse af Nike.com (hjemmesideanalyse) | Kommunikation/It A

  • HTX 2. år
  • Kommunikation/It A
  • 12
  • 6
  • 2209
  • PDF

Medieanalyse af Nike.com (hjemmesideanalyse) | Kommunikation/It A

Analyse af Nikes hjemmeside (Nike.com)

Lærers kommentar

Meget flot analyse.
Følger meget fint analysemodellen, så det er super.

Indhold

Første indtryk af websitet 1
Afsenderportræt 2
Genrebestemmelse 2
Indholdsbeskrivelse 2
Afsenderens hensigt 2
Målgruppeportræt 3
Virkemidler i websitet 3
Navigation 4
Sprog 5
Brugervenlighed 5
Åbenhed og nytteværdi 5
Vurdering 6
Perspektivering 6

Uddrag

Første indtryk af websitet
Når man for første gang navigere til hjemmesiden www.nike.com, bliver man spurgt om hvilket sprog man vil vælge, og hvilket landsdel man kommer fra. Når man så har valgt hvilket sprog og landsdel man kommer fra, bliver den registreret på computeren. Hvis man så navigere til hjemmesiden igen, bliver man ikke spurgt om den, kun hvis man sletter browsing data fra computeren.
Når man så er navigeret til forsiden, kommer der forskellige slags sportsgrene, man kan vælge imellem. Det viser sig at Nike er en virksomhed, der fokusere på alt og ikke kun på fodbold. Den giver indtryk på at Nike har alt man får brug for indenfor sport og kvalitets produkter. Fodbold er den populæreste sportsgren i verden, derfor har Nike valgt at ligge en reklame af en fodboldstøvle, som fylder næsten halvdelen af sitet. Det fodboldstøvle giver indtryk på at, den er en af de bedste og populæreste fodbold produkter der findes i nuværende tidspunkt. Man kan altså sige at hjemmesiden er en reklameside for deres produkter, samt butikkerne rundt i hele verden.

Afsenderportræt
Afsenderen af dette website er virksomheden Nike, deres hovedkvarterer ligger i Washington. Man kan sige at det er dem der giver ordre på, hvad der skal vises og reklameres for til det andre Nike hjemmesider rundt i verden. Det fremgår ikke af hjemmesiden, hvem der ejer hjemmesiden, da Nike er en gruppe rundt i verden, som samarbejder med hinanden. Men man kan dog sige at hovedkvarteret i Washington har ansvar for hvad der vises på siden. Virksomheder som Nike har sikkert en arbejdsstrategi, som styrer alle virksomheder rundt i verden... Køb adgang for at læse mere

Medieanalyse af Nike.com (hjemmesideanalyse) | Kommunikation/It A

[2]
Bedømmelser
  • 01-03-2013
    Givet af Elev på 1. år
    Super god opgave, masser af inspiration!
  • 11-12-2011
    god opgave til inspiration

Materialer relateret til Medieanalyse af Nike.com (hjemmesideanalyse) | Kommunikation/It A.