Tværgående case 13. Søstrene Grene | Afsætning 1

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 7
  • 4
  • 716
  • PDF

Tværgående case 13. Søstrene Grene | Afsætning 1

Her finder du en besvarelse af den tværgående case nr. 13 vedrørende virksomheden Søstrene Grene. Opgaven indeholder en kort karakteristik af Søstrene Grene efterfulgt af en analyse af virksomhedens interne forhold med fokus på værdikæden og en SWOT-opstilling. Dernæst er der udarbejdet en analyse af købsadfærden for en selvvalgt konsument. Opgaven afsluttes med en analyse af konkurrencesituationen.

Spørgsmålene, der besvares i opgaven, er som følgende:
1. Karakteriser kort virksomheden Søstrene Grene.
2. Analyser virksomhedens interne forhold. Inddrag værdikæden og SWOT-opstillingen.
3. Analyser købsadfærden ved køb af produkter i Søstrene Grene. Fastlæg selv konsumenten, som du tager udgangspunkt i.
4. Analyser konkurrencesituationen på det marked, som Søstrene Grene befinder sig på.

Spørgsmålene, der besvares i opgaven, stammer fra Systimes iBog til Afsætning 1 af Østergaard, Bregendahl, Haase, Madsen og Mortensen

Indhold

Karakterisering af virksomheden 3
Søstrene Grenes interne forhold 3
Værdikæde: 3
Swot-analyse 4
Købsadfærd 4
Konkurrencesituation 5

Uddrag

Karakterisering af virksomheden

Søstrene Grene er en dansk handelsvirksomhed, der blev startet af Inger og Ruth Grene i 1973 i Århus. De fik deres gennembrud i 1990'erne, da de åbnede en butik på Strøget i København. I dag er Inger Grenes søn Mikkel Grene administrerende direktør i kæden. Der er 104 butikker i forskellige lande rundt omkring i verden. De har butikker i Danmark, Sverige, Norge, Island, Spanien, Japan, Holland og England. De indkøber deres produkter fra forskellige leverandører, og videresælger dem i deres butikker.

Søstrene Grenes interne forhold

Værdikæde:

Indkøb og lager:
Søstrene Grene indkøber deres varer fra leverandører over hele verden. De har meget høje krav til kvaliteten af de produkter, de sælger, da de synes det er vigtigt, at man som kunde kan føle sig tryg ved at købe produkter fra Søstrene Grene. De forlanger altid fuld dokumentation for produkternes sammensætning, og de skal kende materialerne og den kemiske sammensætning.

Marketing:
Søstrene Grene har fået rigtig stor succes på Facebook, faktisk er der over 600.000 personer, der synes godt om deres Facebook-side. De slår ofte forskellige billeder og videoer op, med deres produkter og ”do it yourself”-videoer. Ved hjælp af Facebook er Søstrene Grene i tæt dialog med kunderne, som ofte har gode forslag til nye tiltag..... Køb adgang for at læse mere

Tværgående case 13. Søstrene Grene | Afsætning 1

[3]
Bedømmelser
  • 22-05-2019
    Givet af 3.g'er på STX
    Så tynd en opgave. Kan slet ikke forstå, Studienet lægger sådan en opgave op!!!
  • 28-03-2017
    Amatøragtigt. Det er mig en gåde man kan få 10 for denne.
  • 12-02-2017
    goooooooood !!!!!!!!