SRO om Hummel i Afsætning A & Virksomhedsøkonomi A

  • HHX 2. år
  • SRO (Afsætning A, Virksomhedsøkonomi A)
  • 7
  • 13
  • 2479
  • PDF

SRO om Hummel i Afsætning A & Virksomhedsøkonomi A

Hvad er Hummels eksport- og vækstmuligheder indenfor salg af modetøj?. Sådan lyder den overordnede problemstilling for denne SRO i fagene Afsætning A og Virksomhedsøkonomi A.

Herunder besvares følgende:
- Redegør for Hummels økonomiske situation, ud fra bl.a. virksomhedens nøgletal og pengestrøm.
- Analysér Hummels position på verdensmarkedet som et fashion brand. Kom herunder ind på Hummel som “lille” brand kontra et mærke som Adidas, Puma og/eller Nike.
- Lav en PEST-analyse af Hummels marked i Tyrkiet.
- Vurdér på baggrund af redegørelse og analyse Hummels eksportberedskab.

Indhold

Oneliner .3
Metodevalg 3
Redegør for Hummels økonomiske situation, ud fra bl.a. virksomhedens nøgletal og pengestrøm 4,5
Analysér Hummels position på verdensmarkedet som et fashion brand. Kom herunder ind på Hummel som “lille” brand kontra et mærke som Adidas, Puma og/eller Nike 5,6,7
PEST-analyse af Hummels marked i Tyrkiet 7,8
Konklusion af PEST-analyse 9
Vurdér på baggrund af jeres redegørelse og analyse Hummels eksportberedskab .9,10
Litteraturliste 11
Bilag 1 og 2 12
Bilag 3 13

Uddrag

Hummel er et dansk aktieselskab, som producerer sko, tøj og sports udstyr. Virksomheden, Hummel, blev grundlagt i 1923 af Albert Messmer. Det var først i 1980 Hummel blev et fuldstændigt danskejet. Efter virksomheden blev danskejet gik det virkelig godt for Hummel i 1980'erne. I 1992 vinder det danske landshold Europamesterskaberne i fodbold med Hummels velkendte logo på siden af shortsene og i 1999 træder TORNICO til som 100% ejes af Christian Stadil. Efter Christians fremtræden i Hummel lancerer han en kollektion der falder i god smag for modebranchen, kollektionen får sin udtale: ”trendsættende sportsbrand”.

Redegør for Hummels økonomiske situation, ud fra bl.a. virksomhedens nøgletal og pengestrøm
Ud fra den ovenstående kronologiske rækkefølge ses Hummels situation hen over tiden. Udvikling og forventninger til det kommen år i Hummel viser et overskud på 59.7 mio. Kr. Balancen pr. 31. december 2014 viser en egenkapital på 201.5 mio. kr. Dette er et tilfredsstillende års resultat for Hummel og ligger helt som forventet. Hummels investeringsniveau er højt i deres branding, marketing og deres udvikling af nye markeder. Indtjeningsniveauet i år 2015 forventes, at være mindre end år 2014 . Hummels regnskab viser en stor stigning i nettoomsætningen fra 679 mio. kr. i 2013 til hele 702 mio. kr. i 2014. Bruttofortjenesten var dog på 166 mio. kr., hvor det forgående år 2013 lå på 271 mio. kr. Resultat af primær drift havde også en stigning i forhold til året før, 61,2 mio. kr. i 2014 mod 59,9 mio. kr. i 2013.
Det er en vigtig del for Hummel, at deres miljøbelastning er så minimale som muligt. Derfor er der sat meget fokus på en effektiv leverandørstyring. Hummels mission er, at indkøbe og markedsføre sportsmode og sportsprodukter samt, at være målrettet efter sportshold for, at skabe et godt og stærkt bånd. Det er også en vigtig ting for Hummel, at deres forretning er bygget op omkring at de skal skabe nye ekspressive designs, tætte partnerskab, en hurtig respons på markedsefterspørgslen samt et konstant fokus på profit .
Den nuværende direktør i Hummel er Søren Schriver. Søren har været direktør i Hummel i over 22 år, og har sikret mere end 20% vækst i 15 år i træk . Bestyrelsesmedlemmer (formand) for Hummel, er Christian Stadil, Søren Schriver og Thor Stadil. Pengestrømmen i Hummels årsrapport viser hvordan indbetalinger og udbetalinger sker. Det skal give et overblik over hvordan pengene bevæger sig rundt i virksomheden... Køb adgang for at læse mere

SRO om Hummel i Afsætning A & Virksomhedsøkonomi A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.