SRO om LEGOs markedsføring og målgrupper i IØ A & Afsætning A

  • HHX 2. år
  • Afsætning A (International Økonomi A, SRO)
  • 10
  • 18
  • 3267
  • PDF

SRO om LEGOs markedsføring og målgrupper i IØ A & Afsætning A

Studieretningsopgave (SRO) i fagene International Økonomi A og Afsætning A om LEGOs markedsføring og målgrupper.

SRO'en handler om den danske virksomhed LEGOs markedsføring, med fokus på det amerikanske marked og målgrupperne på det. SRO'en indeholder en virksomhedsbeskrivelse, en makroøkonomisk landeanalyse af USA, samt en diskussion om hvordan konkurrencesituationen ser ud på legetøjsmarkedet i USA. Med udgangspunkt i dette vurderes om USA er et potentielt marked for Lego.

Indhold

Indledning 2
Lego kort fortalt - 2
Værdikæden 3
Støtte aktiviteter 3
Primæraktiviteter 3
Makroøkonomisk landeanalyse 4
Økonomiske og demografisk forhold 4
Sociale forhold og kulturelle forhold 6
Brancheanalyse 6
Omverdens modellen - Uafhængige omverden 6
PEST Analyse 7
Politiske og lovmæssige forhold 7
Økonomiske og demografiske forhold 7
Sociale og kulturelle forhold 7
Miljømæssige forhold 8
Porters Five Forces -Afhængige omverden 8
Konkurrence situationen på markedet- 8
Truslen fra nye udbydere 8
Kundernes forhandlingsstyrke 9
Truslen fra substituerende produkter 9
Leverandørernes forhandlingsstyrke 9
Markedsforhold 9
Prisniveau 9
Målgruppe 10
Købsadfærd 10
Konkurrencesituation 11
Konklusion 13
Kilder angivelse: 14
Bilag 15

Uddrag

Indledning
Jeg har valgt firmaet LEGO, som er et dansk gigantfirma. Lego er et meget stor international firma, som har en meget spændende historie. Derudover har min far haft en stilling som Global Supply Chain manager i Lego Gruppen, det gør, at jeg kan bruge nogle af de markedsførings koncepter i min analyse. Under virksomhedsbeskrivelsen vil jeg kort komme ind på Legos historie og hvad, det er for en virksomhed. Derefter vil jeg analysere, det amerikanske marked med elemeter fra en makro økonomisk landeanalyse. Ved hjælp af en makroøkonomisk landeanalyse, kan jeg danne et indblik i, hvordan arbejdsløsheden ser ud, og om amerikanerne har penge til at købe produktet. Jeg vil analysere det amerikanske marked og derefter analysere potentielle målgrupper og vurdere hvilken målgrupper Lego rammer, ved at bruge segmenteringskriterierne. Jeg vil komme ind på, hvordan konkurrencesituationen ser ud på legetøjsmarkedet i USA. Det vil jeg gøre ved hjælp af modeller og analyser fra fagene Afsætningsøkonomi og International økonomi.
Til sidst vil jeg konkludere virksomhedsanalysen og den makroøkonomiske landeanalyse, vurdere afsætningsmulighederne i USA, og vurdere om USA, er et potentielt marked.

Lego kort fortalt -
Lego er i dag et verdenskendt brand, som blev grundlagt i 1932 af Ole Kirk Kristiansen.
I dag ejes virksomheden af Kjeld Kirk Kristiansen som er barnebarn af grundlæggeren Ole Kirk Kristiansen, og har base i Billund. Med 13869 medarbejdere og en omsætning på 25.382 DKK. millioner i år 2013, er Lego en af Danmarks største virksomheder, og er i dag den 2 største legetøjsproducent i verden.
Igennem 80 år er virksomheden gået fra at være et lille værksted, til et af verdens største aktører på legetøjsmarkedet. Det var her ordet Lego, som kommer af ordet ”leg godt” kom til. Siden opstarten har der både været op- og nedture. Lego var hårdt klemt i starten af 90´erne, men er kommet godt igen . Nettoomsætningen er steget fra 9 Mia DKK, til 28 Mia DKK, i perioden 2008-2014.
Lego er en opfindelse der bygger på, at man samler klodser og kan konstruere objekter f.eks. Fly- tog- bygninger osv.. Selve produktet former kreativitet hos børn og voksne. Lego koncernen har flere forlystelsesparker og hoteller. Senest har de lavet film som er meget populære.

Værdikæden
Støtte aktiviteter
Arla har mere end 6000 underleverandør, som i alt hjælper Legos produktion på deres fabrikker. Lego har mere end 13869 medarbejdere i år 2013 på verdensplan fra bunden til toppen. Den adm. Direktør er Jørgen Vig Knudstrup, det har han været siden år 2004. Lego satser meget på markedet i asien som er i stærk vækst. Lego har fabrikker i flere lande, og ... Køb adgang for at læse mere

SRO om LEGOs markedsføring og målgrupper i IØ A & Afsætning A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.