Rapport om Aarstiderne i Afsætning A og Virksomhedsøkonomi B

  • HHX 2. år
  • Afsætning A, Virksomhedsøkonomi B
  • 10
  • 14
  • 3965
  • PDF

Rapport om Aarstiderne i Afsætning A og Virksomhedsøkonomi B

Rapport i Afsætning A og Virksomhedsøkonomi B med analyse af Aarstiderne

Rapporten indeholder først og fremmest en karakteristik af virksomheden.

Dernæst er der udarbejdet en række interne og eksterne analyser omkring virksomheden og dens omverdensforhold, såsom en værdikædeanalyse, en regnskabsanalyse, analyse af virksomhedens parametermix og en brancheanalyse.

Indhold

Indledning 3
Virksomhedsbeskrivelse 3
Brancheanalyse - 3
Aarstidernes værdikædeanalyse - 4
De 4 p'er - 8
Analyse af Aarstiderne økonomiske nøgletal - 9
Konklusion og perspektivering – 13

Uddrag

Indledning

I denne rapport vil vi analysere virksomheden, Aarstiderne, med hensigt på deres konkurrencesituation, deres værdier og deres parametermix. Derudover vil vi foretage en analyse af virksomhedens økonomiske situation ved hjælp af en rentabilitetsanalyse. Til sidst har vi udarbejdet en konklusion og perspektivering.

Virksomhedsbeskrivelse – Kasper

Aarstiderne er et aktieselskab, hvilket kan ses på forkortelsen A/S, i et aktieselskab hæfter man begrænset for ejerne og man skal mindst indbetale 500.000 for at blive med ejere af den danske virksomhed. Aarstiderne har siden den 1. januar 1999 handlet med økologisk frugt og grønt i høj kvalitet. Ideologien bag Aarstidernes konceptet blev allerede til i 1996, da Thomas Harttung grundlagde foreningen Baritsskov Grøntssagshave, også kendt som (BG). Under en konference i forbindelse med foreningen BG, blev Thomas Harttung inspireret til at ville skabe et tættere bånd mellem bonde og kunde. Der skete så det at i år 1997 mødte Thomas Harttung Søren Ejlersen, som hurtigt engagerede sig i Thomas's idé og lidt under 2 år efter fik de sammen skudt en koncept virksomhed i gang. Siden da er der sket meget. Aarstiderne A/S har påbegyndt eksportering til det svenske marked. Virksomheden har nu 120 ansatte, som arbejder med det de alle står inden for, nemlig naturen og mennesket. De havde omtrent 35.000 kunder i år 2003 i Danmark, og er vokset gevaldigt siden.

Aarstiderne har oprettet, det vi kalder et datterselskab i Sverige. Her har de blandt andet et godt kendskab til sproget, da det minder meget om det danske sprog. Dette er meget intelligent da de derfor formindsker kommunikationsproblemerne. Ud over det minder Sverige og Danmark på mange måder hinanden, hvilket medføre at de har en stor kendskabsgrad om befolkningen og kulturen. Norge minder på samme måde også om Danmark, ligesom Sverige, og de vil derfor på samme måde kunne finde et attraktivt marked i Norge også, hvilket de også er i gang med. Det er dog ikke ligeså stort som i Sverige endnu, men det er kun et spørgsmål om tid.... Køb adgang for at læse mere

Rapport om Aarstiderne i Afsætning A og Virksomhedsøkonomi B

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.