Noter til Erhvervsøkonomi i Videnssamfundet
- STX 3.g
- Erhvervsøkonomi C
- Ingen givet
- 13
- 3669
Noter til Erhvervsøkonomi i Videnssamfundet
Her er noter til alt pensum i Erhvervsøkonomi C.
Alle begreber/modeller/etc forklares og uddyber.
Noter til hvor der kan findes mere information i bogen (Erhvervsøkonomi i Vidensamfundet) eller andet materiale.
Rigtig god til eksamenslæsning, da du får alle relevante begreber og modeller på plads, som du skal bruge til en eksamen.
Erhvervsøkonomi i Videnssamfundet (Erhvervsøkonomi C) af Michael Andersen (Colombus)
Indhold
Iværksætteri 1
Vigtige modeller: 2
Virksomhedsformer (s. 56-58) 3
Ledelse, ledelsestyper og organisation 4
Organisationsformer – Winding 4
Marked og branche, konkurrenceformer og strategi. 6
Branche og marked - tabel 8
Markedsanalyse, segmentering og markedsføring 9
Økonomi og regnskab 11
Uddrag
Faktorer bag virksomhed
s. 12-15
figur 1, s 13
Virksomheden: (Teknisk, socialt, økonomisk system. Juridisk form. Strategi. Markedsføring. )
Hvilken virksomhedsform? Klargører: den juridiske form, Fordeling af overskud/gæld? Må have medarbejdere, arbejdsmaskiner -> hvilke vilkår?
– Markeder: (Udbud/efterspørgsel – Kunder, konkurrenter, leverandører) Hvilke konkurrenter? Hvilke krav fra kunder? Opbygning af image v markedsføring. Hvad efterspørger virksomheden – arbejdskraft, råvarer, etc?
– Drivkræfter: (ideer – mål – motiver) hvad vil man? hvordan kan man konkurrere? Hvem vil man ud til? Hvad er motivet?
– Omgivende institutioner: (Organisationer + myndigheder) Politiske handlinger – organisationer, ønsker at præge rammevilkår.
- Rammevilkår: De generelle vilkår, som virksomheden må tage udgangspunkt i. Vilkårene har betydning for virksomhedens succes.
(Arbejdskraftens kvalifikationer + kompetencer, Teknologisk udvikling, Offentlig sektor (skattetryk), vilkår for etablering af virksomhed)... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind