How Lucky You Are

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • STX 3.g
  • Engelsk B
  • 12
  • 11
  • 3126
  • PDF

Novelleanalyse: How Lucky You Are

Få hjælp til dit essay om "How Lucky You Are" af Debi Alper med Studienets study guide.

Denne study guide hjælper dig med at besvare eksamenssættet fra Juni 2012 for Engelsk B. Her skal du skrive et essay, hvor du analyserer og fortolker novellen.

Vores study guide hjælper dig godt på vej ved at give en omfattende gennemgang af punkterne fra opgaveformuleringen. Derudover har vi indsamlet alle de situationer, elementer, citater og temaer, det kunne være relevant at komme ind på i en analyse og fortolkning af teksten.

Opgaveformulering
Write an essay (700-1000 words) in which you analyse and interpret Debi Alper's short story "How Lucky You Are". Your essay must include the following points:
- The main theme
- A characterization of Max and Ishraqi
- The way the short story is structured
- Max's relationshop with his parents
- The setting

Indhold

En hjælpende hånd 1
Resumé af ”How Lucky You Are” 2
Indgangsvinkler til analysen og fortolkningen 2
Opgaveformuleringen 3
The main theme (Hovedtemaet) 4
Narrator and point of view (Fortæller og synsvinkel) 4
The way the short story is structured (Novellens opbygning) 5
Characterization of Max and Ishraqi (Personkarakteristik) 5
Max's relationship with his parents (Max' forhold til sine forældre) 8
The setting (miljøet) 9
The title (titlen) 10

Uddrag

Resumé af ”How Lucky You Are”
Novellen ”How Lucky You Are” af Debi Alper fra 2010 handler om den 16-årige dreng Max, som beslutter sig for at tage en pjækkedag og ved et tilfælde møder en pige, som giver ham en oplevelse, der sætter sig spor i ham. Max går på en særlig skole for kreative børn, men alligevel kan han ikke holde gejsten oppe. Han bor hos sin mor, efter at hans far er rejst fra dem. Den dag, han egentlig skulle have haft matematikprøve i skolen, vælger han at blive væk og i stedet sætte sig ud foran UK Borders Agency og rulle cigaretter. Da møder han en iransk pige ved navn Ishraqi, som er der sammen med sin værge Alexsa. De venter på at få en afgørelse på, om Ishraqi, som er kommet til landet alene som mindreårig flygtning, må blive i England. Mens de venter, får Max lov at vise Ishraqi rundt i London.
...

Et nyt perspektiv
Du kan fx vælge at fokusere på det, at nogle oplevelser kan sætte vores eget liv i perspektiv. Vælger du denne vinkel, kunne du indlede dit essay sådan her:
Eksempel på indledning:
It is easy to get caught up in your everyday life and lose sight of what's really important. Sometimes we forget to appreciate what's right in front of us. This is the case for the teenage boy Max in the short story, “How Lucky You Are”, by Debi Alper from 2010. Max bunks off from school and has an eye-opening experience which makes him think twice about his own life and the things he takes for granted.
...

The main theme (hovedtemaet)
Vi vil her sætte nogle ord på, hvilke grundlæggende problemstillinger, novellen beskæftiger sig med for på den måde at give et billede af det overordnede tema.
Mødet med nye kulturer
Unge i Vesten er utroligt privilegerede: De har frihed, adgang til uddannelse og et utal af muligheder for at gøre med deres liv, som de vil. Men det er let at glemme alle disse privilegier i hverdagen.
...

The way the short story is structured (novellens opbygning)
Spring i tid
Novellen består af en række flashbacks. Den starter i virkeligheden, da alle begivenhederne har fundet sted, og Max kun har billedet på mobiltelefonen tilbage som minde. Derefter hører vi om episoden et års tid forinden, hvor hans far pludselig forlod familien. Så er der et flashback til den morgen, hvor Max beslutter at pjække fra skole. Derpå følger fortællingen om mødet med Ishraqi. Til slut i novellen nærmer vi os samme tid, hvor novellen tog sin begyndelse, nemlig da Max kommer hjem til sin mor efter sin pjækkedag.
...

Characterization of Max and Ishraqi (Personkarakteristik)
Max
Skoletræt
Max er en 16-årig teenager, som er meget skoletræt og nok også har svært ved det boglige. Han går på en specialskole for kreative børn, men selv dér er han træt af de almindelige fag, de skal slæbes igennem. Han pjækker fra skole den dag, hvor novellens begivenheder finder sted. Gennem samtalen med skolekammeraten Dan, får vi indtryk af, at det nok ikke er første gang.
”You can't bunk off,” he objected. “We've got a Maths assessment today.”
Max shrugged.
“Which, you twat, is the exact reason why I'm bunking off”.” (ll. 28-30)

Livlig fantasi
Max' mor og lærere mener, at Max' hjerne fungerer på en lidt speciel måde, idet han har en anderledes tankegang og er kreativ. Det virker dog ikke som om, Max selv er så overbevist om, at det er tilfældet.
...

The setting (miljøet)
Ude i byen
Det meste af novellen foregår på den golde betongrund foran US Borders Agency, hvor Max sætter sig op ad en mur og ruller cigaretter. Vi får indtryk af, at Max opholder sig meget her, når han ikke er i skole, for han ved, hvem ”de sædvanlige folk” er, der kommer der. Alligevel ved han ikke, hvad det er for en bygning, han sidder foran.
”There was the usual bunch of people milling round outside the vast concrete and glass block looming up into the sky.” (ll. 38-39)
En af de typer, der færdes i miljøet, er en skaldet, tatoveret fyr med en lille bidsk hund, der får lov at rende og snuse til og snappe efter de andre folk.
... Køb adgang for at læse mere

How Lucky You Are

[13]
Bedømmelser
  • 06-05-2013
    Givet af GIS-elev
    Gode noter, men jeg synes at strukturen ikke var så god som den plejer at være i guldnoterne! Samtidig blev der ikke kommet med nok bud på en slutning efter min mening. Men ellers rigtig godt!
  • 12-04-2015
    Givet af 2.g'er på STX
    God inspiration til hvis man sidder fast i en opgave eller mangler nogle ideer til nogle punkter
  • 16-03-2016
    Hjalp mig vildt meget! Især resumet
  • 10-04-2015
    Givet af 1.g'er på STX
    Godt og gennemgående