Erhvervscase om Plantorama

6 6 6 6 6 6 (2 bedømmelser)
Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Studienet.dk.

Uddannelse

HHX 2. år

Fag

Erhvervscase

Karakter

Ingen givet

Antal sider

23

Antal ord

7102

Filformat

PDF

Synopsis: Erhvervscase om Plantorama

Her finder du en erhvervscase om virksomheden Plantorama. Det er en besvarelse af Erhvervscase eksamen 2016.

Besvarelsen finder frem til de KSF'er, som er nødvendige for virksomhedens fremtidige succes og de problemstillinger, som er fremtrædende på nuværende tidspunkt. Gennem en lang række analyser søges der at finde frem til en række handlingsforslag, som skal løse disse problemstillinger.

Der medfølger 14 siders bilag.

Følgende KSF'er er anvendt i besvarelsen:
1. Kvalitetsstyring
2. Giver gode oplevelser
3. Godt samarbejde med danske leverandører
4. Godt styr på indkøb
5. Frontpersonale

Indhold
Virksomhedsportræt 2
Kritiske succesfaktorer 3
Resultater fra analysefasen 4
Virksomhedens udfordringer 4
Handlingsforslag og konsekvenser 6
Metode 6
Litteraturliste 7
Bilag 8

Uddrag
Virksomhedsportræt:
Plantorama er en dansk traditionel detailvirksomhed, med salg inden for brugskunst, have og dyr. Virksomheden er et familieforetagende, derudover er det også et aktieselskab. Virksomheden blev grundlagt af Søren Vang Christensen i 1987, som er femte generation i rækken af gartnere. Forinden dette, var det Sørens far der havde en butik ved navn Gartneriet Skærgården, som Plantorama startede ud med at være en del af. Gartneri og plantecenter blev senere hen delt i to selvstændige virksomheder. Til start var Plantorama mest kendt for deres salg af potteplanter, men eftersom de blev mere kendte blev forretningen større, både i butik, omfang og i sortiment. De er i dag blevet et populært plantecenter med fokus på miljø, da de bl.a. samler regnvand op og genbruger det.

I mellemtiden skete et generationsskifte og Søren Vang Christensens søn, Peter, overtog det meste af virksomheden. Peter er i dag direktør og har 90% af aktierne, dog er Søren Vang Christensen stadigvæk i fuld vigør i virksomheden, og ejer 10% af aktierne. Virksomheden har en markedsandel på 25% og råder i dag over 370 ansatte, heraf 180 fastansatte og resterende er løst ansatte. Plantorama har 8 centre fordelt over hele landet, derudover regner virksomheden med at åbne en nyt center syd for København.

Virksomheden råder over et bredt sortiment. De har bl.a. stueplanter, jord og gødning, haveplanter, keramik både til uden- og indendørs brug, vand til haven og gaveartikler. Dette er blot få ting af det der er at finde i virksomhedens centre. Ydermere har de valgt at udvide deres koncept og er nu blevet Danmarks største have- og dyrecenter kæde, da man nu også kan få alt lige fra akvariefisk, dyrefoder samt foder til fugle. De råder også over nordens største overdækket havecenter, som er placeret i Hillerød, hvor centeret er 10.000 m2 stort.

Virksomheden vil gerne være en helårs forretning, så de sælger derfor bl.a. juleudsmykning, for at være aktiv på den tid af året. Produkterne som f.eks. hundefoder er noget der købes året rundt, og dette bidrager til en mere jævn omsætning. Virksomheden vil gerne skabe stemning i deres store centre, folk skal kunne slappe af og nyde alle de forskellige dufte og lyde. De vil gerne have det til at være et sted hvor alle kan lide at komme .

Metode:
Gennem udarbejdelsen af denne erhvervscase har vi benyttet os af forskellige typer analyser og modeller. Vi startede ud med at gennemarbejde en værdikæde, for at vi kunne få et overblik over virksomhedens interne situation, samtidigt med at vi kunne se dens stærke og svage sider. Efterfølgende lavede vi en PESTEL analyse, der viste hvordan virksomheden blev påvirket af omverden. Den viste også mulige trusler og muligheder for Plantorama. Vi udarbejdede derefter en Porters Five Forces, så vi kunne få en ide om situationen i branchen. Til sidst samlede vi resultaterne fra alle analyserne i en SWOT-model, for derefter at udarbejde en TOWS.
Vi har benyttet os af søgestrategierne kædesøgning og bloksøgning. Ud over det har vi også benyttet os af Navne&Numre Erhverv gennem Skoda. Igennem hele denne proces har vi selvfølgelig også været kildekritiske, dvs. tjekket datoer og mediet det blev udgivet i.... [læs mere nu]