Stimorol - Internationalt projekt

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • Ingen givet
  • 50
  • 11683
  • PDF

Stimorol - Internationalt projekt

Eksempel på internationalt projekt om Stimorol skrevet i Afsætning.

Indhold

Indhold
Indledning
Virksomhedsbeskrivelse
Nationalt marked – Danmark
- Idé
- PLC
- Værdikæde
- Supply Chain
- E-handel
- Uppsala modellen
- Promotion
- Distribution, national
- Pris, Nationalt
- Produkt, Nationalt
- Omverdens model
- Konkurrencestrategi
- Købsadfærd for hjemmemarkedet
- SWOT-analyse
- TOWS
- Konkurrencestrategi
Internationalt Marked – USA, Californien
- Markedsudvælgelse
- Markedsforhold på det californiske marked
- Eksportbarrierer
- Segmentering og målgruppevalg
- Markedsføringsstrategi
- Produkt
- Pris
- Place
- Promotion
Konklusion
Bilag
1. Upsala modellen
2. Reklame
3. TV- reklame
Kildebetegnelse

Uddrag

Indledning
Stimorol er oprindeligt et dansk brand, der blev grundlagt i 1956 af tyggegummi fabrikanten DANDY A/S (Nu Gumlink A/S). I 2008 havde Stimorol en markedsandel på 54 pct. i Danmark, og er derved suveræn markedsleder. I 2002 blev brandet, sammen med søsterbrandet , V6, solgt til Cadbury/Schweppes, som senere blev opkøbt af Kraft Foods. I dag sidder Kraft Foods' brands som markedsleder på mange europæiske markeder, men det største marked, USA, er verdens største tyggegummi producent, Mars ejede ”Wrigley”, den suveræne markedsleder.
Opgaven tager udgangspunkt i Stimorol på brandets oprindelige hjemmemarked, Danmark, hvor vi blandt andet vil beskrive markedsforhold og parametermix, der her gør sig gældende. Herefter vil vi undersøge de amerikanske markedsforhold, og hvorledes brandet Stimorol kan relanceres på det amerikanske marked. 

Virksomhedsbeskrivelse
Stimorol er et tyggegummibrand, der blev grundlagt i 1956 i Danmark af den familieejede virksomhed DANDY A/S. I 2002 blev DANDY A/S og dets tilhørende brands (heriblandt Stimorol) opkøbt af den britiske konfekt og læskedrik virksomhed Cadbury plc (tidligere Cadbury Schweppes), som nu er ejet af den amerikanske verdensledende fødevarekoncern, Kraft Food Inc. I øjeblikket befinder Stimorol sig på mere 40 markeder verden over, hvoraf de er markedsleder i Danmark, Sverige, Holland, Belgien og Schweiz. I øjeblikket består produktporteføljen af seks overordnede produkttyper: Senses, Fresh Zone, Shift, Fresh & Cool, Original & Fusion, der produceres i forskellige smagsvarianter.
Markedet for tyggegummi, hvorpå Stimorol befinder sig, er et marked med meget vagt definerede produktegenskaber. Selve produktet købes 90 % af gangene som et impulskøb, og konkurrerer således med mere end bare de snævreste tyggegummiproducerende konkurrenter. De største konkurrenter til brandet Stimorol – søsterbrandet V6 undtaget – er Gajols og Mentos' tyggegummiprodukter, mens andre mundopfriskende produkter som Tic Tac også er en konkurrent.
I og med Stimorol er en del af den verdensomspændende fødevareproducent, Kraft Foods, så Stimorol også en række søskendebrands på de forskellige markedet. Størst er Trident, der... Køb adgang for at læse mere

Stimorol - Internationalt projekt

[4]
Bedømmelser
  • 29-04-2013
    lækker opgave, masser af guf og andre sager
  • 02-05-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Super fint, som inspiration til opgaven.
  • 15-05-2013
    Fantastisk opgave !! kan kun anbefales
  • 03-04-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Okay opgave. Okay skrevet